Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

BMW X6 M har blivit ett Typhoon-monster

Vill du ha en snabb suv ska du ha en BMW X6 M, vill du ha en snabbare suv ska du ha G-Power X6 M Typhoon.

G-Power har satt tänderna i nya BMW X6 M en gång tidigare, men tror du att det hindrar dem från att göra det igen (de har tydligen väldigt starka tänder)? Nej, just det... än en gång har de släppt tyglarna och det rejält. Den tidigare G-Power-varianten gav 650 hästkrafter och 830 newtonmeter, vilket bland annat gav en toppfart på 300 km/h. Men glöm den nu, G-Powers nya X6 M ger betydligt mer än så.

BMW:s S63-V8 på 4,4 liter i G-Power X6 M Typhoon har efter diverse uppgraderingar hela 750 hästkrafter som nås vid 6 500 r/min och 980 newtonmeter som finns att hämta mellan 3 000 och 4 500 r/min. Det kan jämföras med standardbilens 575 hästkrafter och 750 newtonmeter. Någon siffra för 0-100 km/h uppger inte G-Power, men att den lär vara snabbare än standardbilens 4,2 sekunder råder det ingen tvekan om. Toppfarten är rejält vässad. Över 300 km/h når detta monster. Standardbilen, som du kan läsa vår provkörning av här, gör normalt 250 km/h men kan justeras upp till 280 km/h om man lägger till M Driver’s Package.

En tid som G-Power delar med sig är däremot tiden för kvartsmilen. 11,5 sekunder avverkas de 402 meterna på vilket är 0,9 sekunder snabbare än vanliga X6 M (12,4 sekuner enligt officiella siffrorna, den har dock klockats för 12,1).

Om du vill ha din BMW X6 M precis så som du ser den på bilderna här så kostar det en slant. Mappning och övriga motormodifieringar, prestandakatalysator, avgassystem i titan, huv, widebody-kit, 23-tumsfälgar... ja, rubbet helt enkelt, går loss på motsvarande 489 000 kronor. På den prislappen får du lägga själva bilen som kostar 1,2 miljoner kronor. För samma pengar får du en Porsche 718 Boxster S och en 718 Cayman S samt 400 000 kronor över. Vilket val hade du gjort?