Tvådelade strålkastare hör till nyheterna. Foto: Uwe Fischer / BMW

BMW X7 uppdateras – får belyst grill

Stor-suven i BMW:s modelluppställning, sjusitsiga X7, har varit med oss i över tre år. Alltså är det hög tid för en ansiktslyftning. 

Det var på hösten 2018 som BMW lanserade X7, den största och dyraste suven i märkets modelluppställning. Nu har den fyllt tre och ett halvt och då är det hög tid för en uppfriskande makeover. 

Den främsta nyheten, alltså bokstavligt talat för den återfinns allra längt fram, är att man nu kan få det ganska framträdande grillgallret i belyst utförande, om man vill att grillen ska synas extra bra. BMW kallar det för Iconic Glow, precis som på nyligen uppdaterade 8-serie, och beskriver det som att njurgrillen tänds ”på ett diskret, men extravagant sätt”. 

Grillen flankeras också av nya, delade strålkastare. I det ena, högre facket finns positionsljus, varselljus och körriktningsvisare. I det andra, det undre, finns matrix-LED-enheter för halv- och helljus.

1 AV 5
23 tum är en större fälgdiameter än vad som används på lastbilar.
Foto: Uwe Fischer / BMW
2 AV 5
Kromlisten skyddas numera av glas.
Foto: Uwe Fischer / BMW
3 AV 5
Skärmlösningen liknar den i BMW i4.
Foto: Uwe Fischer / BMW
4 AV 5
Två separata stolar är tillval.
Foto: Fabian Kirchbauer / BMW
5 AV 5
Med belysning syns grillen ännu tydligare.
Foto: Uwe Fischer / BMW

Baktill har den fått baklyktor i ny design och kromlisten som löper mellan dem har placerats bakom ett glasskydd. En annan stor nyhet, i bokstavlig mening, är att man numera kan få sin X7 med fälgdiametrar på upp till 23 tum. 

På insidan märks en ny, böjd skärm liknande den i BMW i4, som innefattar både instrumentering och infotainmentfunktioner. Mittkonsolen har städats upp lite med nya knappar och ventilationsutblås. 

Men de kanske viktigaste nyheterna hittar vi under huven. Samtliga tre motoralternativ har nu försetts med mildhybridteknik, med en 48-volts kombinerad startmotor och generator inbyggd i växellådan som kan ge upp till 12 hästkrafters extra skjuts. Den gamla toppvarianten M50i har ersatts av M60i xDrive och den har BMW:s N63-motor, en 4,4-liters V8 med turboladdning och 530 hästkrafter. 

1 AV 3
M-varianten får också lite andra plastbitar i fronten.
Foto: Uwe Fischer / BMW
2 AV 3
Baklyktorna har fått ny grafik.
Foto: Uwe Fischer / BMW
3 AV 3
Sportstolar med rejäl skålning.
Foto: Uwe Fischer / BMW

Även modellerna xDrive40i och xDrive40d, med raka, sexcylindriga motorer, har fått mer effekt: 380 hästkrafter i bensinaren, 352 hästkrafter i dieselversionen. 

Som standard är BMW X7 sjusitsig, men man kan få den i sexsitsig med två fåtöljer på mittenraden. Standardutrustningen inkluderar också skinnsäten, luftfjädring, tredelat panoramatak och fyrazoners klimatanläggning. Priserna börjar på 975 000 kronor för BMW X7 xDrive40i, 1 005 000 kronor för BMW X7 xDrive40d och 1 225 000 för BMW X7 M60i.