BMW Z4 på Teknikens Världs Bankalas 2019. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

BMW Z4 uppges inte få förnyat förtroende

BMW:s roadster Z4 rosar inte marknaden och har inte gjort så på flera år. Därför kommer nuvarande generation, enligt spanska uppgifter, inte att få en efterträdare.

Minns du 1995 när BMW Z3 slog ned som en bomb och blev sportbilen på mångas läppar? Den tajta roadstern fick bra draghjälp av Pierce Brosnan i James Bond-filmen Golden Eye. Att modellen dessutom kom i ett coupéutförande, och att båda karossversionerna blev M-bilar, gjorde inte saken sämre.

I sju år fick Z3 hänga med innan avlösningen kom. 2002 var året då BMW Z4 såg dagens ljus och den fick inte en helt friktionsfri start i och med formerna som BMW:s dåvarande designchef Chris Bangle var ansvarig för. Som bil upplevdes den dock som bättre än sin föregångare, inte minst då Z4 hade vuxit en aning jämfört med Z3, utan att egentligen gå upp i vikt.

Sedan 2018 är Z4 inne på sin tredje generation i och med ”G29:an” som även finns i ett japanskt utförande. Då heter den Toyota Supra och erbjuds enbart i coupéutförande. Z4 finns endast som roadster med tygsufflett (föregångarna hade fällbart plåttak).

Men den generation som nu (knappt) säljs av BMW-handlarna ser ut att bli den sista. Enligt spanska motor.es säljer modellen på tok för dåligt. De skriver att nuvarande generation har gjort sitt i mitten av 2025, men först ska den få en lättare uppdatering under 2023.

BMW vill inte kommentera uppgifterna, men vad som styrker spanska motorsajtens uppgifter är försäljningssiffrorna. De senaste åren har Z4 sammanlagt i Europa och USA årligen sålt i runt tio tusen exemplar. För bara sex år sedan var siffran för de båda kontinenterna under fem tusen bilar.
För tjugo år sedan låg årsförsäljningen på runt 40 000 exemplar.