BMW Z5 och Toyota ”Supra” ska byggas av Magna Steyr i Österrike
Arbetet med BMW:s och Toyotas gemensamma sportbil rullar på. Nu står det klart, även om det inte är officiellt bekräftat, att själva produktionen läggs ut på Magna Steyr i österrikiska Graz.
Varken BMW eller Toyota ska bygga de båda sportbilar som utvecklas gemensamt. I stället blir det österrikiska Magna Steyr som tar hand om den uppgiften i fabriken i Graz. Det rapporterar den lokala tidningen Kleine Zeitung, dock utan att BMW, Toyota eller Magna Steyr har bekräftat det.
Något som kan ses som en bekräftelse är dock BMW:s uttalande att de från och med nästa år ska låta Magna Steyr i Graz tillverka en ny modell så att de inte ”står tomhänta” efter produktionsstoppet av Mini Paceman och Countryman. Båda modellerna läggs ned senare i år, Paceman för gott och Countryman får en ersättare som med största sannolikhet kommer att tillverkas parallellt med Mini 3-dörrar och 5-dörrar i Nederländerna.
Produktionen av BMW:s och Toyotas nya sportbilar startar under 2018 och den årliga upplagan sägs uppgå till totalt 60 000 bilar.
BMW:s variant av den gemensamma sportbilen efterträder dagens Z4 och ryktas få modellbeteckningen Z5. Den såg vi som prototyp uppe i Norrland i vintras. Toyotas variant ses som en efterträdare till Supra, japanernas mytomspunna sportbil som lades ned 2002 och som i nya utförandet sägs bli bättre än Porsche.
Magna Steyr, som i dag ingår i kanadensiska Magna International, är inga noviser när det kommer till bilbyggande. På senare år har det i fabriken i Graz byggts bland annat Saab 9-3 Cabriolet, Mercedes SLS AMG, Aston Martin Rapide, BMW X3, Jeep Grand Cherokee, Chrysler 300C och många fler välkända bilmodeller. Magna Steyr, som tidigare hette Steyr-Daimler-Puch och dessförinnan bara Steyr, har tillverkat bilar och motorcyklar i Graz sedan 1800-talets slut, bland annat olika Steyr-bilmodeller och Puch 500 som tillverkades på licens från Fiat. Puch 500 var under 1930-talet även en motorcykel.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se