Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

BMW:s sporthybrid har blivit i8 iTRON

En tysk stylingfirma har tagit sig an Münchens stoltaste hybrid – BMW i8.

Det är German Special Customs som har gett BMW i8 ett bodykit som ger sporthybriden ett aggressivare utseende utan att egentligen vara ”too much”. Det skulle i så fall vara fronten, om nu någon misstycker. I övrigt är det till stora delar i8:ans originallinjer som har förstärkts.

BMW i8 i originalutförande. Foto: BMW

Utöver fronten lägger man märke till de nya sidokjolarna. Baktill går det inte att undvika de stora ändrören som är fejk. Originalbilen har två avgasrör den också. Det högre är för avgaser, det vänstra fungerar som en extern högtalare som förstärker motorljuden.

Eftersom i8 är en hybridbil och därmed lite knepigare att trimma har German Special Custom låtit bli att göra det. Därmed är det originaldrivlinan på 362 hästkrafter som gäller. Den består av en trecylindrig 1,5-liters bensinmotor som med turbo utvecklar 231 hästkrafter samt en elmotor på 131 hästkrafter. BMW i8, som är fyrhjulsdriven, gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder och är elektroniskt fartbegränsad till 250 km/h.

German Special Customs har släppt sin version av i8 i fyra olika kulörer. Vilken är din favorit?