Brabham BT62 presenterad
Sportbilen Brabham BT62 är nu avtäckt och har en prislapp på en miljon pund – före skatt. 70 exemplar ska tillverkas och leveranserna börjar i år.
Efter både teaserbilder och obegripliga filmklipp får vi nu se hela Brabham BT62 då bilen presenterats på Australia House i London för att knyta an till märkets rötter ”Down Under”.
Brabham är ett riktigt klassikt märke inom motorsport. Grundaren Jack Brabham blev 1966 den första och hittills ende att vinna Formel 1-VM i en bil han själv konstruerat. Man kom att tillverka en mängd bilar till olika klasser, främst formelbilar, men gick i graven 1992. 2014 återuppstod märket och vid rodret sitter Jacks son David.
När det kommer till tekniska specifikationer på BT62 så vet vi sedan tidigare att bilen väger 972 kg, har en sugmotors-V8 på 5,4 liter som ger maximalt 700 hästkrafter och 667 newtonmeter. Bilens aerodynamiska paket ger en marktryck (downforce, om man så vill) på 1 200 kg att jämföra med 1 000 kg för McLaren Senna GTR.
Mer siffror. 70 exemplar ska byggas av bilen för att fira märkets 70-åriga historia. Det var 1948 som Jack Brabham ställde upp i en tävling första gången. De 35 första bilarna ska hylla märkets 35 Formel 1-segrar.
Den viktigaste siffran är kanske priset; en miljon pund – före skatt. Det motsvaras av närmare tolv miljoner kronor. För det priset får du inte bara själva bilen utan ett utvecklingsprogram som omfattar både bil och förare. De första bilarna levereras senare i år.
Brabham understryker att BT62 har konstruerats från ett blankt papper och att själva utvecklandet och testandet av bilen har tagit två år – ett par bilder från den processen kan ses i bildgalleriet nedan.
Färgsättningen på BT62 som lyfts fram i pressmeddelandet knyter an till Jacks vinnarbil från 1966 men bland bilderna ser vi även bilen i vitt utförande samt i det röda färgschema Formel 1-bilarna hade under det sena 1970-talet. Bland annat på Anderstorp under Sveriges Grand Prix 1978 där BT46B (den så kallade ”fläktbilen”) vann i händerna på Niki Lauda men förbjöds efter det. En notis om det kan ses på sidan av bilens vinge.
Rykten eller drömmar… det har pratats om en gatlegal version av BT62 men av detta nämns inte ett knyst i pressmeddelandet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se