Brabus-laddad Mercedes-AMG GT S
Trimfirman Brabus visar upp inte mindre än fyra nya modeller i Frankfurt, en av de läckraste är deras 600-version av Mercedes-AMG GT S.
Mercedes-trimspecialisterna Brabus ligger inte på latsidan. Nu har de sett över värstingversionen av Mercedes senaste supersportbil AMG GT S.
Med ett uppdateringspaket kallat PowerXtra B40 klämmer de på elektronisk väg ur mer från Mercedes twinturboförsedda fyraliters-V8. Mercedes-AMG GT S har normalt 510 hästkrafter och 650 newtonmeter, men med Brabus justering av insprutningen, tändningen och laddtrycket nås nu 600 hästkrafter jämnt och 750 newtonmeter.
Den extra kraften gör att 0-100-sprinter tar 3,6 sekunder, en kapning av tiden med två tiondelar, och att toppfarten ligger på 325 i stället för 310 km/h.
Brabus rekommenderar att man till motoruppgraderingen beställer deras sportavgassystem i titan, med fyra ändpipor i en blandning av titan och kolfiber. Med detta avgassystem får man inte bara bättre flöde utan också 40 procent lägre vikt än jämfört med originalsystemet samt att man kan ställa in olika ljudbilder, exempelvis läget ”hemkomst” som sänker ljudnivån för att inte väcka avundsjuka grannar.
Bodykitet, som är framtaget genom intensiva tester i vindtunnel, bjuder på en olika aerodynamiska fördelar och förbättrad kylning av V8:an. Flera av detaljerna är i kolfiber.
Bilen är dessutom sänkt med 15 millimeter.
Medan Mercedes erbjuder 19- och 20-tumsfälgar (fram respektive bak) till AMG GT S som standard har Brabus ökat storleken med en tum. 9,5x20 tum fram och 11x21 tum bak. Däcken bak är 305 millimeter breda.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se