Brabus trimmar världens lyxigaste hybrid
Så har det då hänt – Brabus har satt tänderna i en Mercedes-hybrid, och man valde ingen mindre än lyxigaste hybriden S 500 Plug-in Hybrid. Dock handlar det inte om en våldsam trimning som det normalt gör med Brabus.
Vill man köra Mercedes, lyxigt och med en aning grönare samvete finns det bara en bil att ta sikte mot – S 500 Plug-in Hybrid som har en startprislapp på 1 080 000 kronor. Vill man dessutom köra trimmat finns det numera en lösning på det också, som så många gånger förr tack vare Brabus.
Eftersom det rör sig om en hybridbil har de gått lugnt tillväga när de modifierade i drivlinan. Elmotorn som levererar 114 hästkrafter är intakt, helt orörd. Den turbomatade V6:an som normalt ger 333 hästkrafter och 480 newtonmeter har däremot mappats om både vad gäller insprutningen och tändningen samt fått ett något förhöjt laddtryck. Förändringarna ger ytterligare 52 hästkrafter som därmed blir totalt 385 ur V6:an. Den kombinerade effekten uppgår till 500 hästkrafter (499 om man inte räknar med tiondelar) och det maximala vridmomentet till 890 newtonmeter.
Med vässad drivlina byter Mercedes S 500 Plug-in Hybrid namn till Brabus PowerXtra B50 Hybrid, vilket innebär att 0-100 km/h går på 4,9 sekunder i stället för 5,2 sekunder. Toppfarten är elektroniskt spärrad till 250 km/h, samma som på originalbilen. Brabus ville inte röra spärren för att på så vis inte riskera hybriddrivlinan.
Till trimmet kan man köpa diverse andra uppgraderingar, vissa endast för ögats skulle, andra för körglädjens skull. Bland annat finns ett aerodynamikpaket, en hel drös med olika fälgar och däck upp till 22 tum, Brabus eget sportavgassystem i rostfritt stål och – så klart – Brabus alla extraprylar och detaljer som går att smeta på insidan av bilen, om man nu anser att standardbilen inte duger gott.
Tillägg: Världens lyxigaste hybrid... jo, det är vi nog beredda att kalla S 500 Plug-in Hybrid för. Lexus LS 600h i all ära, men nuvarande är lite gammal för att bära det epitetet. Nästa LS-hybrid...
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se