Bricklin SV-1 till salu i Sverige!
Vad sägs om en kanadensisk sportbil i sommar? En svenskregistrerad Bricklin SV-1 från 1975 ska säljas i vår. Det hör inte till vanligheterna.
Kommer du i en Porsche är du inte speciellt unik, inte ens om du kör en Ferrari eller Lamborghini kan du känna dig speciell. Men kör du en Bricklin SV-1 är du garanterat unik, betydligt mer än om du väljer en DeLorean DMC-12. Och i vår finns det just en Bricklin SV-1 till salu i Sverige. Det är Bilweb Auctions som ska låta den gå under klubban om ett par månader. Vad reservationspriset är satt till vet vi inte, men värderingsmannen uppskattar bilens värde till mellan 240 000 och 260 000 kronor.
Uppskattat värde är någonstans i övre mitten av det spann modellen går för ute i världen, främst i USA. Bilen som ska säljas i Sverige är inte i ”concours-skick” (finutställningsskick), däremot i fint bruksskick, eller som det står i annonsen: ”Fint orenoverat bruksskick”.
Mätarställningen skvallrar om 558,2 mil, men enligt värderingsmannen har bilen rullat omkring 55 000 miles, det vill säga drygt 8 800 mil. Bilen, som är lackerad i kulören ”Safety Orange” (säkerhets-orange, inte saftig apelsin), importerades till Sverige under 2007 och har sedan dess haft tre ägare. Nuvarande ägare har haft den sedan 2015.
Men vad är då Bricklin SV-1 för bil? För att göra en lång historia väldigt kort…
Länge hade den amerikanska affärsmannen Malcolm Bricklin en idé om att utveckla och bygga en bra, enkel och billig sportbil. Det började med en konceptbil 1972, som var ett hopkok av många olika delar från bland annat Chrysler, Datsun, Toyota och Opel, som Bruce Meyers, mannen bakom beach buggyn (strandloppan), inledningsvis assisterade vid i formgivningsprocessen.
1974 stod den produktionsklara bilen färdig, då med namnet Bricklin SV-1. Bokstavs- och sifferbeteckningen står för ”Safety Vehicle 1”. Modellen skulle ha en hög säkerhetsnivå, och bilen hade flera säkerhetsdetaljer som ännu inte hade blivit standard i USA. 1:an stod så klart för att detta var företagets första modell av flera, men några fler än SV-1 blev det inte.
Bilen byggdes av Bricklin Vehicle Corporation i Saint John, New Brunswick i Kanada. 1974 års modell hade en AMC-V8 på 5,9 liter som gav 223 hästkrafter. Till 1975 års modell byttes motorn till en Ford-V8 på 5,8 liter med 177 hästkrafter. Det är alltså denna motor som sitter i bilen som är till salu.
LÄS OCKSÅ: Balla bilar med måsvingedörrar
1976 var sista årgången då Bricklin och hans biltillverkning gick knackigt. Ekonomiska problem gjorde att produktionen lades ned. Endast drygt 2 800 bilar blev det (2 100 enligt vissa källor) varav drygt tusen tros finnas kvar i livet.
Bricklin SV-1, som har en speciell kompositkaross och på den tiden gärna jämfördes med Chevrolet Corvette, blev för övrigt också polisbil. Fem bilar tillverkades till Arizona-polisen, men de ratade bilen efter ett tag då de fann den för jobbig att kliva i och ur.
Sugen på att lägga ett bud? Auktionssidan hittar du här! Där finner du mer information om bilen, historien bakom den och många fler bilder.
LÄS OCKSÅ: Provkörning av DeLorean DMC-12
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se