Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale är sista exemplaret av världens snabbaste bil
I kväll presenteras slutet av en enastående era. Bugatti har nämligen dragit skynket av Veyron Grand Sport Vitesse La Finale, 450:e och sista byggda exemplaret av världens snabbaste bil.
Bugatti beskriver bilen som ”kulmen på ett aldrig tidigare skådat kapitel i fordonsindustrins historia”, och nog får vi väl ge dem rätt i att deras Veyron är något utöver det vanliga. Den drog världens blickar till sig när den kom för tio år sedan. Sedan dess har den uppgraderas och vässats för att numera husera 1 200 hästkrafter och 1 500 newtonmeter i den åtta liter stora W16-motorn som är försedd med inte mindre än fyra turboaggregat. Bilen har ju dessutom slagit officiella världsrekord i topphastigheter, både för täckta (431 km/h) och för öppna bilar (409 km/h).
Men nu är det alltså slut på en era när Bugatti nu ställer ut det sista och 450:e byggda exemplar av Veyron, en Grand Sport Vitesse med tilläggsnamnet La Finale.
Denna finalversion har fått sin kolfiberkaross lackerad i rött och svart, en färgställning som påminner starkt om ursprungsbilens. Interiört går färgerna i rött och beige. Notera mittkonsolens rödfärgade kolfiber. På torpedväggen mellan stolsryggarna har Bugatti klämt in den så kallade Bugatti-elefanten och siffrorna 450 av 450. Det ska inte gå att ta miste på att detta är bilen som markerar slutet på en era.
Denna svartröda best gör 0-100 km/h på 2,6 sekunder, 0-200 km/h på 7,1 sekunder, 0-300 km/h på 16,0 sekunder och toppar 410 km/h. Dock är toppfarten begränsad till 375 km/h så länge körningen inte utförs på bana.
När Veyron nu är till ända är det dags för efterträdaren. Bugatti säger att den redan är under utveckling och att vi kommer att få se den inom kort. Den kommer eventuellt att heta Chiron och det snackas om 1 500 hästkrafter och toppfarter på galna 460 km/h. Topphastighetskriget mellan framför allt Bugatti och Koenigsegg lär inte trappas ned.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se