Bugattis vilda framtid – en lyxsedan och ny super-Veyron
Bugatti Veyron är bland det mest hårresande man kan köra med 0-100-sprinten avklarad på 2,5 sekunder 407 km/h i toppfart. Nu har det dykt upp information om att en kommande super-Veyron har fått grönt ljus – 1 200 hk och 434,5 km/h i toppfart.
Bugatti Veyron dök upp för tre år sedan och klassades länge som världens snabbaste bil. Nu innehas den titeln av Shelby Supercars – SSC.
Nuvarande Veyron, som precis presenterats som targa-modell – Grand Sport, är tänkt att försvinna om fyra år, det vill säga 2012. Enligt brittiska motortidningen Autocar kommer två nya modeller från Bugatti som tar vid efter nuvarande.
Först och främst blir det en efterföljare till dagens Veryon där man använder sig av samma maskin som i dag, det vill säga W16-motorn med fyra turboaggregat som levererar extrema 1 001 hästkrafter. Motorn kommer att vässas och uppnå en effekt på minst 1 200 hästkrafter. I dagens motor ligger vridmomentet på maximalt 1 250 newtonmeter, i vässade versionen kan motsvarande siffra, enligt Bugattis chefsingenjör Dr Wolfgang Schreiber, nå ända upp till mäktiga 1 500 newtonmeter. Toppfarten beräknar de till minst 434,5 km/h, alltså 27 km/h snabbare än dagens Veyron.
Även om det inte är officiellt att det blir en ny super-Veyron från Bugatti om fyra år så erfar Autocar att ett antal befintliga kunder redan har lagt handpenning för att få lägga vantarna på en kraftfullare Veyron-uppföljare.
När nuvarande Veyron försvinner 2012 ska även en andra modell ta vid, dock ingen superbil av konventionellt format, utan i stället en fyrdörrars sedan som ska konkurrera med Rolls-Royce Phantom, men med prestanda som får folk att hissna. Varken Bugatti eller dess ägare VW har bekräftat detta, däremot kommer uppgifterna från en pålitlig källa enligt Autocar. Uppgifterna berättar också att Bugatti funderar i banor som biobränsle och till och med diesel.
Bilen kommer med största sannolikhet att bygga på samma plattform som nästa generation Bentley Arnage, men bilarna kommer inte på många sätt att vara jämförbara.
– Vi ska fortsätta ligga ovanpå alla andra tillverkare, vi kommer inte att producera en mindre eller billigare bil och vi kommer inte att öka våra produktionsvolymer. Bugatti-kunder är mycket extrema människor, berättade Bugatti-chefen Dr Franz-Josef Paefgen för Autocar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se