Bulldog GT – ny dansk dynamit
Danmark är det nya supersportbilslandet! Detta sedan Zenvo ST1 fått sällskap av nya Bulldog GT, en skapelse baserad på Aston Martin V12 Vantage. Gänget bakom bilen? Samma killar som skapade ST1.
Danska bilföretaget HBH, där bokstäverna står för Hermann, Brandt och Hartvig, presenterar en supersportbil med ett respektingivande namn – Bulldog GT.
Du kanske känner igen namnet Hermann i supersportbilssammanhang? Fullständigt namn är Jesper Hermann, en kille som figurerade i samband med uppvisandet av Danmarks första supersportbil Zenvo ST1 för ett par år sedan. Faktum är att hela HBH stod bakom även den bilen.
Nu visar alltså trion upp ytterligare en supersportbil, den första i en serie ”one-offs” som ska presenteras framöver. Det är dock HBH:s kund som avgör om det blir ett exemplar eller fler. Vill kunden att bilen ska förbli unik så blir det så, är det okej för kunden – och om efterfrågan finns – så kan bilen byggas i en mindre serie.
Till skillnad från Zenvo ST1 som ser helt egen ut och är svår att förknippa med någon annan bilmodell så är Bulldog GT desto lättare att känna igen ursprunget till. Bulldog GT är nämligen baserad på den trevliga brittiska supersportbilen Aston Martin V12 Vantage som en gång i tiden ritades av en annan dansk – Henrik Fisker.
Trion bakom HBH vill med Bulldog GT skapa en unik bil som tar vara på den fina karaktär som Aston Martin V12 Vantage redan besitter. De vill däremot förädla den till en riktig supersportbil gjord för stentuff körning. Därför är karossens utformning unik, dock med tillvaratagna klassiska Aston Martin-attribut så som strålkastarna och baken med dess bakljus. Karossen har utformats för optimalt luftflöde runt bilen. Från början hade man tänkt sig att karossen ska byggas i kolfiber, men HBH tänkte om på den punkten och vill i stället ha handknackad aluminium, helt enligt klassiskt Aston Martin-recept.
Chassit bygger man om till stora delar för att klara de tuffa kraven på prestanda och krocksäkerhet. En vital skillnad mellan grundbilen V12 Vantage och Bulldog GT är motorns placering. Den sex liter stora V12-motorn med dubbla kompressorer är inte längre frontmonterad utan i stället mittmonterad strax framför bakaxeln. Alltså precis så som många vill att det ska vara på en riktig supersportbil. Motorn är kopplad till sexväxlad låda som driver bakhjulen. Effekten anges till 675 hästkrafter och vridmomentet till 756 newtonmeter. Det får Bulldog GT att sticka iväg från stillastående till 100 km/h på 3,9 sekunder. Toppfarten ligger på 300 km/h.
Fram sitter fälgar som mäter 9,5x19 tum och bak 12,5x20 tum. Dessa är klädda med 255/35-däck fram och 335/30-däck bak. Sexkolvsok fram greppar 398 millimeter höga keramiska skivor, fyrkolvsok greppar 360-millimeterskivorna bak, även dessa keramiska.
Bulldog GT finns än så länge enbart på papper men nu är det dags för prototypen att byggas. Trion räknar med att de har tolv månaders arbete framför sig och att prototypen ska stå färdig i början av 2013.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se