Cadillac ATS Coupé officiell – utmanar BMW 4-serie
Hemma i Detroit passar Cadillac på att visa coupéversionen av mellanklassaren ATS. Med diskret design och starka motorer ska ATS Coupé utmana BMW 4-serie.
Cadillac visar förstås nya Escalade och en hel del annat i Detroit men deras enda världspremiär är ATS Coupé. Den nya kompakta sedanmodellen ATS har fått mycket beröm och bedöms som ett reellt hot mot konkurrenterna, främst Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass. ATS Coupé blir således en konkurrent till A5, 4-serie och C-klass Coupé.
ATS Coupé är tre centimeter bredare och två centimeter lägre än sedanmodellen men i övrigt är måtten de samma. Även designen är i stort sett orörd, coupémodellen har samma återhållsamma uttryck som sedanen men avsaknaden av ett bakre dörrpar gör att den ser något längre och slankare ut. Enligt Cadillac är dörrarna, taket, bakre stötfångare och bakluckan unika för coupén.
Man skulle kunna tro att Cadillac har lyft över motorutbudet från sedanmodellen rakt av, men så enkelt har de inte gjort det för sig. Instegsmotorn i ATS är en turboladdad fyra på 2,0 liter som ger 276 hästkrafter och 353 newtonmeter. Inför monteringen i ATS Coupé har motorn uppdaterats för att ge högre vridmoment. Effekten är den samma men maximalt vridmoment är nu 400 newtonmeter, tillgängligt mellan 3 000–4 600 r/min. I pressmeddelandet påtalar Cadillac noga att vridmomentet är högre än i till exempel BMW 428i. 0-60 mph (0-96 km/h) ska gå på 5,6 sekunder, vilket kan jämföras med 5,8 för 428i.
Det andra motoralternativet är en 3,6-liters V6 med 325 hästkrafter och 373 newtonmeter. Båda motorerna fås med en sexstegad automatlåda men till den fyrcylindriga motorn finns även en sexväxlad manuell tillgänglig.
Innanför framhjulen sitter bromsar från Brembo, undersidan är klädd med aerodynamiskt effektiva paneler och viktfördelningen är nära 50:50, enligt Cadillac. Den som vill ha extra mycket sportkänsla kan välja till adaptiva stötdämparna Magnetic Ride Control samt diffbroms.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se