Cadillac ATS - tre snabba från provkörningen
Cadillac håller just nu på att visa sin nya kompakta sportsedan, Cadillac ATS. Teknikens Värld har skickat Mikael Stjerna för att bedöma hur den står sig mot de klassiska konkurrenterna från BMW, Audi och Mercedes. Vi ringer upp mitt i jobbet.
Hej Mikael! Var håller ni hus?
– I lejonets kula. Cadillac sticker inte under stol med att man har gjort en bil som ska matcha BMW 3-serie. Och vi provkör bilarna på tyska autobahn och på kurviga landsvägar i södra Tyskland. Hemmaplan för 3-serien.
Vad tycker du om nya ATS – klarar den att jämföras med BMW 328i?
– Första intrycket är oerhört positivt i alla fall. Man har inte fuskat, inte tagit några genvägar som GM gärna gjorde förr. ATS är en helt ny bil och mycket påkostad. Den är definitivt den bästa och sportigaste Cadillac jag har kört. Motor och chassi tillhör toppklassen i segmentet.
Har du inte upptäckt några baksidor?
– Jag kan inte slänga ner några skidor på diagonalen i bagageutrymmet som på min gamla Cadillac Sedan de Ville. Det var bättre förr! Men så är ATS också en meter kortare.
–Introduktionen sker till våren, någon gång under mars eller april månad. Prislappen börjar på 338 870 kronor för en bakhjulsdriven 276-hästars 2,0-liters turbomotor. Fyrhjulsdrift kommer att komma som tillval, men dieselmotorerna lyser än så länge med sin frånvaro.
Mer om Cadillac ATS, och allt du kan behövas veta om bilen efter vår provkörning, kan du läsa om i ett kommande nummer av Teknikens Värld. För att slippa handla i butik och få numret före alla andra kan du införskaffaen fördelaktig prenumeration.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se