Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Caterham Superlight R600 – officiella bilder

Här är världens snabbaste Caterham på Seven-chassi, ersättaren till banmonstret Superlight R500. Tack vare kompressormatning skräms effekten ur tvålitersmotorn upp till 275 hästkrafter.

Det är 40 år sedan Lotus lade ner tillverkningen av sin modell Seven. Som lär vara bekant för den bilintresserade har dock den lilla lätta bilen fortsatt tillverkas både som kit car av hemmapulare såväl som brittiska Caterham.

 De sistnämnda är även de som står bakom Superlight R600, den snabbaste bil firman byggt. Bilen är samtidigt den första man byggt med överladdad motor i form av en kompressor som hängts på den två liter stora Duratec-motorn från Ford. Effekten på 275 hästkrafter är 12 fler än gatlagliga R500 från 2008. Till skillnad från den bilen får R600 inte köras på allmänna vägar, något som bland annat avslöjas av avsaknaden av strålkastare och vindruta.

I stället är det entusiaster som vill rasta sina bilar på bandagar som Caterham riktar sig mot med nya R600. Med tillvalet slicks borde bilen vara helt rätt doning för sådana utflykter. Caterham anordnar dessutom en egen racingserie för R600-bilarna. Till första året väntar man sig 16 bilar på startfältet och året därefter tror man kunna locka till sig 30 ekipage.

Hur bra bilen presterar är inte klart, men föregångaren R500 accelererade med sina 263 hästkrafter och 506 kilo upp till 96 kilometer i timmen på 2,88 sekunder. Toppfarten begränsades till 240 kilometer i timmen. Caterham påstår att R600 ska kunna toppa detta och lovar mer information inom snart.

 Ägare till R300 kan uppgradera sina bilar till R600, vilket ger en sexväxlad sekventiell låda, mera kraft och diffspärr. Vad uppgraderingen från R300 till R600 kommer kosta är inte klart men för Superlight R600 vill Caterham ha 44 995 pund, motsvarande cirka 480 000 kronor.