Chevrolet Camaro 1969 med kolfiberkaross – Jay Leno kör
Bilar med kaross helt i kolfiber växer inte på träd. Några extrema supersportbilar har det – och en Chevrolet Camaro från 1969 som amerikanska Finale Speed har ”trollat fram”. Här får vi se Jay Leno köra den. Härligt motorljud utlovas!
Första generationen Chevrolet Camaro, som tillverkades i årsmodellerna 1967–1969, är den mest eftertraktade och kanske det är just 1969:an som står högst i kurs i och med den omgjorda, lite mer aggressiva karossen som passar den smått ikoniska muskelbilen så bra.
Förmodligen är det därför som Oklahoma-baserade bilbyggarfirman Finale Speed har satt tänderna i en Camaro av 1969 års modell.
Bilen, som är döpt till Viral och som för första gången visades upp för världen på en Barrett-Jackson-auktion tidigare i år, skiljer sig från många andra ombyggda Camaro-69:or.
Finale Speeds är nämligen inte bara maskinellt sett uppgraderad utan även karossen är något alldeles extra. Karossen är helt i kolfiber med blottlagd väv. Klarlack från Glasurit skyddar de dyrbara delarna och hjälper även till att ge bilen sin lyster.
Och dyr, det är precis var kolfiberkarossen är. Strax över två miljoner kronor kostar enbart karossdelarna som är 32 till antalet. Vill man även ha det andra som fulländar denna amerikanska muskelikon får man punga upp med motsvarande 4,4 miljoner kronor. Eller ännu mer, beroende på vad köparen gör för tillägg.
Kolfiberkarossen sägs sänka vikten på bilen, jämfört med en traditionell plåtkaross, med inte mindre än 340 kilo. Camarons tjänstevikt ligger på under 1 250 kilo. Få bilar av i dag når ned till en sådan viktsiffra.
Karossen är det mesta hos bilen – men inte allt. Under de 3 000 arbetstimmarna som Finale Speed lagt ned på Camaron passade man även på att modernisera det mesta. Allt från hjulupphängning till drivlina.
Vad gäller sistnämnda föll valet på på GM:s kompressormatade smallblock-V8 LT4 som bland annat har använts i Chevrolet Corvette Z06 generation C7. Effekten är densamma – 659 hästkrafter.
Kraften når bakhjulen via en sexväxlad manuell Tremec T-56-låda.
I filmen nedan får vi se Finale Speeds Chris Jacobs, kanske mest känd som programledare för bilbyggarprogrammet Overhaulin' där Chip Foose och hans gäng byggde extraordinära bilar, när han visar upp bilen för ingen mindre än Jay Leno som knappast behöver någon närmare presentation, men okej... Leno ledde under många år populära The Tonight Show och är numera mest en bilälskare med sitt ”nya” program Jay Leno's Garage.
Det är i sistnämnda som vi får ta del av kolfiber-Camaron... nu är det dags att skruva upp ljudet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se