Chrysler hjälper kunder med bensinnotan
Amerikanska kunder som köper en bil från Chrysler LLC garanteras ett bensinpris på 2,99 dollar per gallon i tre år. Chryslers erbjudande är ett nytt knep för att locka kunder att börja köpa stora bilar igen.
För ett par veckor sedan berättade vi om att de amerikanska bilköparna har börjat överge den klassiska pickupen. Det är en sanning som stämmer ännu bättre i dag. I takt med att bensinpriset når nya rekordnivåer blir fler och fler bränsleslukande pickuper och suvar stående hos de amerikanska bilhandlarna som därmed tvingas hårdrabattera bilarna. De mest extrema exemplen är Dodge-handlare som säljer splitternya Dodge Ram för endast 120 000 kronor, vilket är en prissänkning med ungefär 40 procent.
Utöver de generösa rabatterna erbjuder Chrysler nu sina kunder att delvis betala bensinen i tre år framöver. Fram till den andra juni kör Chrysler sin ”Let’s Refuel America”-kampanj. Det innebär att alla kunder som köper en ny bil från Chrysler-koncernen (bortsett från alla SRT-modeller, Dodge Viper, Dodge Challenger, Dodge Ram, Jeep Wrangler och Dodge Sprinter), får ett bensinkort som gäller på utvalda bensinstationer i USA. När kortet dras i en pump får kunden tanka diesel, bensin eller E85 för 2,99 dollar per gallon, oavsett vilket pris som står på pumpen. Chrysler betalar mellanskillnaden. Det bästa är dock att kortet gäller i hela tre år. Chryslerköpare kan således göra stora besparingar då bensinpriset i USA förväntas nå över fyra dollar per gallon redan i sommar. Det kan alltså bli en nästan oförskämt bra affär för kunderna. Omvänt kan det bli en riktigt dålig affär för Chrysler. Att behöva punga ut med en, och framöver kanske två dollar för varje gallon som kunderna tankar kan bli en extremt kostsam affär. Man kan dock räkna med att det finns en hel del reservationer i kontraktets finstilta delar. Det vore inte helt otänkbart med en övre gräns som begränsar hur mycket kunderna får tanka varje månad eller dylikt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se