Chrysler redo att köpas upp av GM
Enligt nya uppgifter har Chryslers ägare Cerberus börjat förbereda biltillverkaren för att säljas till konkurrenten GM. Rykten säger att GM:s plan är att köpa Chrysler, bara för att sedan lägga ned företaget.
Det blåser hårt kring de amerikanska biltillverkarna just nu. Nya uppgifter skvallrar om att det blåser absolut hårdast kring Chrysler. Under gårdagen kom nyheten att General Motors och Chrysler LLC:s ägare, Cerberus Capital Management LP, för samtal om ett sammangående. Chrysler kan nu drabbas av samma öde som man själva utsatte AMC för i slutet av 80-talet. 1987 köptes American Motors Corporation av Chrysler, kort därefter försvann alla AMC--modeller utom Jeep. Enligt ett antal analytiker är marknaden inte stor nog för tre stora amerikanska tillverkare, en måste bort. Att det är Chrysler som måste offras är de flesta överrens om.
I dag kommer rapporter om att Cerberus trappar upp jakten på en köpare till Chrysler. Enligt The Wall Street Journal kommer affären att gå snabbt till, GM-ledningen vill ha saken färdig redan innan månadsskiftet, även om parterna fortfarande står långt ifrån varandra. Reuters rapporterar å sin sida att Chrysler kan komma att delas upp mellan GM och – lite otippat – Renault-Nissan. Uppgifterna från Wall Street Journal och Reuters är emellertid obekräftade, båda citerar anonyma källor och någon talesman för Chrysler eller GM har inte kommenterat uppgifterna. Dessutom kan man ifrågasätta om GM verkligen har råd att köpa Chrysler.
Att två av USA:s största biltillverkare kan gå samman är förstås en stor sak, och inte minst ett tydligt bevis på vilken omfattning krisen inom bilindustrin har fått. Det finns dessutom starkt motstånd mot ett sammangående, eller vad utkomsten av diskussionerna nu blir. United Auto Workers (UAW) har en stark ställning i USA och de uppges motsätta sig affären.
Det är inte första gången det ryktas om att GM ska köpa upp Chrysler. Redan förra året talades det om att GM skulle köpa Chrysler från Daimler AG. Då vann dock Cerberus fajten och tog hem Daimlers Chrysler-andel till en kostnad motsvarande 55 miljarder kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se