Chryslers vilda koncept på årets SEMA Show
SEMA – det stora eftermarknadsjippot i Las Vegas står för dörren och Chrysler avslöjar redan vad de skickar till Nevada-öknen i början av november: Fyra koncept varav ett har 40-tumshjul, ett är en 556-hästars Challenger och ett har ett inbyggt tält.
Den stora eftermarknadsmässan SEMA (Specialty Equipment Market Association) kan mycket väl sägas vara Frankfurtmässans totala motsats. Årets bilsalong i Frankfurt dominerades av miljövänliga bilar med elmotorer och snåla dieslar i olika former. Så lär det inte bli i Las Vegas 3-6 november. Chrysler visar nu vad de ska skicka till SEMA Show och det är inte tal om några teknikstinna miljökoncept. Tvärtom.
Chrysler har låtit prestandadivisionen Mopar ta hand om utvecklingen av årets SEMA-koncept och det har resulterat i fyra bilar som är extrema på fyra olika sätt. Snabbast är Mopar Dodge Challenger 1320 som är en strippad Challenger. Allt onödigt har tagits bort. Bilen är fortfarande laglig för vanliga gatan men man får klara sig utan mittkonsol, radio och baksäte, i kupén finns i stort sett bara två stolar, ratt och växelspak. Hjulen är av samma typ som sitter på amerikanska polisbilar. Namnet ”1320” kommer sig av längden på en dragstrip – 1 320 fot. Motorn är förstås en Hemi-V8 som levererar 556 hästkrafter och ett maxvrid på 732 Nm.
Mopar Jeep Lower Forty är en extrem version av Wrangler med enorma 40-tumsdäck på 20-tumsfälgar. Konceptbilen ska vara det perfekta verktyget för extrem terrängkörning och faktum är att Mopar inte har gjort något åt fjädringen för att höja markfrigången. De stora däcken räcker för att man ska kunna ta sig över stock och sten. Mopar har varit tvungna att skära mycket i karossen för att göra plats för hjulen och de har försökt att hålla tyngdpunkten så låg som möjligt. För kraften står en 5,7-liters Hemi-V8 som är kopplad till en sexväxlad manuell Getrag-låda.
Mopar Dodge Ram Bianco beskrivs bäst som en lyxversion av arbetarpickupen Dodge Ram 1500. Mopar har helt enkelt slängt på nya 22-tumsfälgar, lite nya plastsjok utvändigt och fräschat upp inredningen för att ”visa den sofistikerade sidan av Dodge Ram 1500”. Motorn är en Hemi V8 (vad annars?). Mopar Jeep Wrangler Overland är skapad för att tillfredställa behovet av att kunna åka vart som helst och slå läger för natten var som helst. Baksoffan har bytts mot ett slätt lastgolv med en smutsbeständig gummimatta och två personer får plats att sova i tältet på taket.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se