Citroën C4 Aircross – ASX på franska, kapitel 2
Det är inte bara Peugeot som gör en ny liten suv på Mitsubisi ASX-bas. Koncernsyskonet Citroën vill inte vara sämre och lanserar därför sin version vid namn C4 Aircross.
PSA-koncernen har och har haft modellsamarbeten med många olika andra biltillverkare. Man har utvecklat motorer med BMW-koncernen (1,6-litersbensinaren i exempelvis Mini Cooper), småbilar med Toyota (Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroën C1) och flera modellserier med Fiat (tidigare minibussar, numera främst små transportbilarna Citroën Nemo/Peugeot Bipper/Fiat Fiorino).
Den tillverkare som man kanske har haft mest samarbete med de senaste åren är dock japanska Mitusbishi. Tripplar av syskonbilar finns både i form av elbilarna Mitsubishi iMiev/Citroën C-Zero/Peugeot iOn och suvmodellerna Outlander/C-Crosser/4007. Nu har det samarbetet nått nästa modelluppsättning, med utgångspunkt i Mitusbishis lilla suv ASX.
Vi har alldeles nyligen berättat om Peugeot 4008, som ska presenteras på Genèvesalongen när våren nalkas. Citroëns version av samma bil heter C4 Aircross och ser ut som du kan se på bilderna i bildgalleriet nedan. Likt Peugeots ASX-tvilling är front och akter unikt utformade för att passa in i Citroëns formspråk, vilket har gjort den fyra centimeter längre än Mitsubishi ASX, totalt 434 centimeter. I övrigt är måtten likartade för alla tre syskonbilarna.
Trots namnet har C4 AirCross inte mycket mer än märket gemensamt med vanliga C4, ungefär som C4 Picasso som också är en helt egen modellserie. Under skalet hävdas hjulkupphängningarna fått en egen justering för att säkra att bilen får äkta Citroën-karaktär. Motorprogrammet blir samma som för Peugeot 4008, så när som på 1,8-litersbensinaren. Till skillnad från 4008 kommer C4 Aircross att gå att få som enbart tvåhjulsdriven, till bensinalternativet 1,6i finns inte ens fyrhjulsdrift som tillval. Fyrhjulsdriftsystemet är också likadant som i syskonbilarna.
Likt Peugeot har Citroën valt att inte släppa några bilder på interiören, men pressmeddelandet hävdar att den är ”funktionellt utformad för att göra bilen enkel att hantera i vardagen”. Vad det betyder får vi se på Genèvesalongen i mars, där C4 Aircross jämte Peugeot 4008 kommer att premiärvisas. Hos handlarna finns den under försommaren 2012.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se