Citroën C4 Cactus Airflow 2L – lätt som luft
Det genomgående temat på bilsalongen i Paris verkar bli snålhet. Nu visar nämligen även Citroën en konceptbil, byggd enbart för att vara så snål på bränsledropparna som möjligt och den tar luften till sin hjälp.
Renault kommer att ställa snålbilen Eolab men deras franska nemesis Citroën kontrar med konceptbilen C4 Cactus Airflow 2L. Som bokstavskombinationen i slutet av det krångliga namnet antyder är konceptbilen utvecklad för att dra 2 liter per 100 kilometer, det vill säga 0,2 l/mil.En så låg bränsleförbrukning har Citroën åstadkommit genom att utgå från C4 Cactus och skala bort 100 kilo. C4 Cactus Airflow 2L väger därmed 865 kilo. Den har också fått en mängd aerodynamiska finesser: Hjulen är höga och smala för lägre rullmotstånd och i hjulhusen finns något som kallas Air Curtain och ska kanalisera luftflödet längs hjulsidorna för minskad turbulens. Fälgarna har dessutom spjäll som öppnas och stängs av centrifugalkraften. På de bakre sidopanelerna på C-stolparna har Citroën monterat rörliga spoilers som styr luftflödet och i stötfångaren finns tre elstyrda luftintag. Dessutom har sidobackspeglarna ersatts av kameror.Den största bränslebesparingen ska dock göras av drivlinan som består av en trecylindrig bensinmotor och en hydraulisk pump/motor. C4 Cactus Airflow 2L har alltså samma Hybrid Air-teknik som har funnits i flera tidigare konceptbilar från PSA-koncernen. Under bagageutrymmet finns två tryckluftsbehållare som lagrar energi i form av komprimerad gas i ett slutet system. Den komprimerade gasen kan sedan släppas på för att driva hydraulmotorn som ensam kan driva bilen framåt under kortare sträckor. Hur långt ”tryckluften” räcker berättas inte.Det är mycket troligt att vi inom kort kommer att få sen en Hybrid Air-version av C4 Cactus i produktion.
https://youtu.be/JxlTvp8AkXY
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se