Citroën C4 Cactus facelift officiell – inga Airbumps längre
Efter nästan fyra år i nuvarande skepnad är det dags för Citroën C4 Cactus att genomgå en makeover. När C4 Cactus facelift kommer till Sverige i början av 2018 gör den det utan de skyddande ”Airbumpsen” längs sidorna.
När Citroën presenterade C4 Cactus i början av 2014 gick meningarna isär. Vissa menade att den var en frisk fläkt i bilvärlden som blir allt mer likformig, andra menade att Citroën kunde lägga ned sin verksamhet.
När Citroën nu presenterar ansiktslyfta C4 Cactus är den inte längre lika vågad, även om fortfarande inte kan sorteras in i bilvärldens likformighet. De tydligaste kännetecknen, luftkuddarna runt om bilen, de som av Citroën kallas för Airbumps, har försvunnit. Bilen har i ett nafs blivit mer stilren, men mer känslig mot dörruppslag och liknande.
Fronten är inte lika ”slätnosad” som förut utan har fått ett större nedre grillparti och kuggarna som utgör märkets emblem har nu fått sällskap av kromade ribbor som snyggt löper in i det omgjorda, övre strålkastarparet. Det undre paret har vuxit till sig och nedre delen av frontpartiet har tydligt skänkts mer omtanke än den raka variant som sitter på utgående modellversion.
Från sidan sett är uppdaterade C4 Cactus mer eller mindre oförändrad, bortsett från ”Airbumpsen” som försvunnit, samt sidoblinkersen på framskärmarna som är bortplockade och i stället integrerade i ytterbackspeglarna.
Bakänden har moderniserats med nya bakljus som är rektangulära i stället för näst intill kvadratiska. ”Gummisjoket” på utgående modell har försvunnit och liksom frontens stötfångarparti har stötfångarpartiet baktill gjorts med betydligt mer finess än tidigare.
Insidan, som enligt Citroën andas seriositet redan vid första kontakten med den, är sig lik med exempelvis remmar till dörrhandtag, platt instrumentbräda med utanpåliggande mätarhus och infotainmentskärm. Stolarna har uppgraderats och fått ny stoppning med inbyggd minnesfunktion (något i stil med en Tempur-kudde). Advanced Comfort Seats heter tekniken som C4 Cactus sägs vara först i världen med.
C4 Cactus modellår 2018 och framåt innehåller Citroëns nya fjärdringsteknik Progressive Hydraulic Cushion som presenterades på C5 Aircross i Kina i våras. C4 Cactus är därmed första modellen i Europa med denna fjädringsteknik som sägs ge passagerarna en känsla av att sväva fram på vägen.
Precis som tidigare ryms 358 liter last i bagageutrymmet, när baksätesryggen befinner sig i uppfällt läge. När denna fälls ned ryms 1 170 liter, även den siffran samma som tidigare. Baksätet fälls enligt 60/40-principen.
Uppdaterade C4 Cactus har uppgraderats med tolv nya förarassistanssystem för säkrare körning. Exakt vilka av dessa system som kommer svensksålda bilar tillgodo återstår att se.
Tre olika motorer erbjuds till ansiktslyfta C4 Cactus, dels den trecylindriga bensinmotorn PureTech 110 med 110 hästkrafter, som kan kombineras med antingen manuell eller automatisk växellåda, och dels de fyrcylindriga dieselmotorerna BlueHDi 100 och BlueHDi 120 med 100 respektive 120 hästkrafter. Det kraftigare dieselalternativet, som är sammankopplad med en automatlåda, lanseras först under hösten 2018. 100-hästarsmaskinen är sammankopplad med en manuell växellåda.
Båda dieselmotorerna är anpassade för att kunna köras på biodieseln HVO100.
Citroën Sverige introducerar ”nya” C4 Cactus under första kvartalet 2018. Vilka prisjusteringen som sker är okänt. Dagens C4 Cactus börjar på 144 900 kronor (kampanjpris), en slant som ger en bensinvarianten med 82 hästkrafter. Den maskinen ser ut att utgå i och med uppdateringen, så en mer relevant prisjämförelse är dagens C4 Cactus PureTech 110:s 161 900 kronor (kampanjpris även det).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se