Citroën C4 Picasso – tre snabba från provkörningen
PeO Kjellström har åkt till Portugal för att bekanta sig med nya generationen Citroën C4 Picasso. Vi kollar hur det går. Hallå PeO?
– Jotack, fast det är inte mycket varmare här i Cascais utanför Lissabon än i Stockholm, och betydligt blåsigare.
Trist, men nya Picasso då, ett nytt mästerverk från fransmännen?
– Det vet jag väl inte riktigt. Den är i alla fall byggd på ny plattform och har helt nytt utseende. En liten knubbig sak helt enkelt, så det passar ju bra att jag kör. Mycket nytt att titta på men det döljer sig en del gamla saker under skalet. Inte helt oäven men det finns saker den inte är bra på. Det tar vi i nummer 14 av Teknikens Värld.
Spännande! När kommer den till Sverige?
– Inte förrän efter sommaren. Och då bara som femsitsig. Vill man åka sju får man vänta till slutet av året då Grand-versionen kommer. Instegspriet för bensinversionen, 120 hk, blir 184 900 kronor. För lilla dieseln, 90 hk, som har elektroniskt styrd automatlåda som vi inte fick köra är instegspris 204 900 kronor. Då är den miljöbilsklassad.
Hela provkörningsrapporten av nya Citroën C4 Picasso läser du i Teknikens Värld nummer 14/2013 som utkommer 20 juni. Är du prenumerant får du tidningen några dagar i förväg.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se