Citroën C5 CrossTourer – lite mer stryktålig
Citroën C5 går och tuffar till sig så här på ålderns höst. Med tillägget CrossTourer blir den lite slagtåligare med svart plast och förhöjd markfrigång.
Citroën C5 i sin nuvarande form presenterades redan hösten 2007 medan försäljningen kom igång strax efter efterföljande årsskifte. Kombiversionen, Tourer, lät vänta på sig till maj 2008. Sedan dess har över 530000 personer blivit ägare av en C5.
C5 i nuvarande generation är med andra ord en förhållandevis gammal bil, men det hindrar inte den komfortabla fransosen att fortsätta locka när den nu blir ”All-road”, som Citroën kallar designen vi ser här.
Markfrigången är förhöjd med 60 millimeter i hastigheter upp till 10 km/h. Vid hastigheter mellan 10 och 40 km/h är markfrigången 40 millimeter högre än standard. I högre hastigheter är det 15 millimeter som gäller, men vid 70 km/h sänker sig bilen ytterligare om den är utrustad med gashydrauliska fjädringen Hydractive III. Detta för att sänka luftmotståndet.
Svart skyddande plast längs dörrtrösklar och skärmkanter samt borstad aluminium både på främre och bakre stötfångaren och förkromade backspegelkåpor är detaljer som skiljer CrossTourer från vanliga Tourer.
Motoralternativen utgörs enbart av dieselmaskiner, från 115 till 200 hästkrafter. Två utrustningsnivåer finns – Millenium och Exclusive. Någon svensk prislapp är ännu inte offentliggjord men riktpriset ute i Europa är 31950 euro.
Är du ute efter en trevlig kombi men med lite tuffare attityd finns det nu en hel uppsjö ”CrossTourers” att välja mellan. Utöver Citroëns alternativ finns Skoda Superb Combi AllDrive (Outdoor i övriga Europa), Volvo XC70, Opel Insignia Country Tourer, Volkswagen Passat Alltrack, Subaru Outback, Audi A4 och A6 allroad quattro. Tidigare hade vi även Saab 9-3X.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se