Citroën DS5 inte längre en Citroën efter uppdateringen
Citroëns läckra skapelse DS5 visas upp med uppdaterad front, ny teknik och uppdaterade motorer på bilsalongen i Genève nästa månad.
Det är tre och ett halvt år sedan Citroën DS5 lanserades i Europa. Men någon vanlig syn på våra nordliga vägar har den inte blivit, vilket är synd för då få gånger man ser en blir man glad. Formgivningen är speciell och man påminns lite av ”det gamla Citroën”, även om tekniken undertill är högst konventionell.
Nu är det dags för DS5 att uppdateras halvvägs in i sin livscykel och fransmännen har valt bilsalongen i schweiziska Genève nästa månad som skådeplats för den som vill kika på nyheterna.
På utsidan ser vi både stora och obefintliga förändringar. Fronten är delvis ny med en stor, upprätt grill av den typ som vi redan sett på flertalet kinalanserade modeller senaste åren, en grill som har sitt ursprung i de läckra konceptbilarna Numéro 9 och Wild Rubis. Nya grillen har en stor DS-logotyp placerad i mitten vilket gör att den oinvigde inte längre kan ta en DS5 för en Citroën. DS är ju numera ett eget varumärke, därför har moderbolagets två vinklar helt försvunnit från bilen.
Resterande delar av fronten har genomgått nätta förändringar men med samma grundformer som tidigare. Exempel på detta är strålkastarna som till utseendet ser likadana ut men som fått nya innanmäten med full-LED-teknik.
I övrigt är exteriören intakt, bortsett från bakljusen som, förvisso har samma grundformer som tidigare, fått nya insidor för annorlunda identifikation bakifrån.
Interiören är sig lik, men bjuder ändå på en del nyheter. Först och främst har en stor tryckkänslig skärm tagit plats på mittkonsolen. Denna har så kallad Mirror Screen-funktionalitet för att kunna spegla smarta telefoners gränssnitt och funktioner. Andra detaljer som Citroën lyfter upp på insidan är bland annat massagestolar och avbländningsbar innerbackspegel samt eluppvärmda ytterbackspeglar. De två sistnämnda teknikerna är Citroën ensamma om i världen (eller inte).
Bland säkerhetsdetaljerna finner vi exempelvis head up-display, döda vinkeln- och vingelvarnare, automatisk helljusassistans, backkamera, start i backe-hjälp och mycket mer.
Motorerna är alla uppdaterade, Euro 6-kompatibla och försedda med start/stopp-teknik. Bensinalternativen består av THP 165 och THP 210 med effektnivåer enligt modellbeteckningarna. Den svagare motorn har en EAT6-automatlåda medan den starkare, som lanseras något efter övriga motorer, har en sexväxlad manuell låda.
Dieselalternativen är tre till antalet och alla så kallade BlueHDI-motorer. 120, 150 sam 180 hästkrafter erbjuds. De två svagare är sammankopplade med manuella lådor medan 180-hästaren är parad med en automatlåda (EAT6). Snålast i gängen är svagaste dieselmotorn som enligt EU-körcykeln drar 0,38 liter per mil.
Ytterligare ett drivlinealternativ finns, uppföljaren till den som tidigare kallades Hybrid4. Numera heter den Hybrid 4x4 där 200 hästkrafter sätter fart på alla fyra hjul (övriga är framhjulsdrivna) med hjälp från en dieselmotor samt en elmotor. Denna förbrukar 0,35 liter per mil vilket motsvarar 90 gram koldioxid per kilometer.
Efter premiärvisningen i Genève om drygt två veckor dröjer det till juni månad innan det är dags för lansering hos Citroën-handlarna runt om i Europa.
Om Citroën masserar upp priserna, låter dem ligga kvar på dagens nivå eller pressa dem med ett par slantar återstår att se. I dag kostar DS5 från 259 900 kronor. För de pengarna är det en BlueHDI 120 man får.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se