Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Citroën Mehari 1968-1988.
Citroën Mehari 1968-1988.
Citroën Mehari 1968-1988.
Citroën Mehari 1968-1988.

Citroën Mehari kan återinföras

Citroën överväger möjligheterna att blåsa liv i den klassiska beachbilen Mehari som baserades på ikonen 2CV.

I ett uttalande meddelar Citroëns vd Linda Jackson att de överväger att bygga en ny version av klassikern Mehari. Mehari baseras på 2CV och lanserades 1968 och byggdes fram till 1988. Den öppna bilen är en slag fyrsitsig pickup med ett enkelt tygkapell och erbjöds med antingen fram- eller fyrhjulsdrift. Drivkraft levereras av en 0,6-litersmotor på 28,5 hästkrafter och toppfarten är cirka 105 km/h, modellen var under en tid förbjuden i Sverige på grund av undermålig säkerhet.

Nu, nästan trettio år senare överväger Citroën att bygga en ny version av den udda bilen, tanken är enligt Jackson att modellen kan hjälpa varumärket att få en "kul" image. Jackson vill förtydliga att Citroëns nya varumärkesstrategi är att "sälja roliga bilar som får kunderna att le".

Om en ny version av Mehari skulle få grönt ljus kommer den troligtvis att baseras på en stadsbil som exempelvis C1 och får då mest troligt en trecylindrig motor, öppen kaross och en överkomlig prislapp.

Genom åren har även andra biltillverkare byggt liknande bilar som bland annat Mini Moke, Volkswagen 181 och Fiat Panda Moretti Rock, bilar som Teknikens Värld även kört i Klassiska Bilar nummer 7/2012. Fiat byggde även en så kallad "beachbil" av klassikern 600 under namnet Jolly.

Mini Moke 1964-1993. Foto: Glenn Lindberg
Volkswagen 181 1968-1983. Foto: Glenn Lindberg
Fiat 600 Jolly 1958. Foto: PLawrence99cx
Renault Rodeo 1970-1987.