Citroën missade högsta betyg i krocktest – igen
Euro NCAP har krocktestat ytterligare tre nya bilar. Denna gång nya Nissan X-Trail, Mercedes V-klass och Citroën C4 Cactus. De två förstnämnda fick full pott i betyg medan fransmannen missade en stjärna.
Citroën fortsätter att blanda och ge i Euro NCAP:s krocktest. De fem senaste åren har de varvat toppbetyget fem med både fyra och tre stjärnor. Faktum är att de inte lyckats nå upp till maxbetyget fem stjärnor någon gång i år. Berlingo och C-Elysée fick tidigare i år endast tre stjärnor medan nya C1 fick fyra stjärnor. Nu när Citroën C4 Cactus, mycket omtalad för sina airbumps som skyddar mot bland annat dörruppslag, krocktestats delades det än en gång ut fyra stjärnor.
I senaste krocktestomgången ingick tre nya bilar – utöver C4 Cactus krocktestades också nya Nissan X-Trail och nya Mercedes V-klass. C4 Cactus var den i trion som fick högst betyg i fotgängarskyddet, 80 av 100 möjliga poäng. I övriga delmoment var den sämre än de båda andra. I vuxenskyddet fick den godkänt på alla punkter, inklusive pisksnärtskyddet, förutom vid sidokrocktestet där skyddet mot de åkandes bröstkorgar ansågs vara snäppet under fullt godkänt samt vid krock med stolpe där skyddet mot samma bröstkorgar ansågs vara medelmåttigt. Därför fick C4 Cactus endast 82 poäng i detta delmoment, vilket kan jämföras med Mercedes V-klass 93 och Nissan X-Trails 86.
I barnskyddet fick C4 Cactus 79 av maximala 100 poäng. Avdrag gjordes för att skyddet mot huvudskador hos 1,5 år gamla barn i bilbarnstol ansågs vara medelmåttigt. Mercedes V-klass och Nissan X-Trail fick 87 respektive 83 poäng i detta delmoment.
56 av 100 poäng uppnåddes av den franska bilen i delmomentet aktiva och passiva förarsystem. Det får i dag anses vara en låg siffra. C4 Cactus föll här på grund av avsaknaden av vingelvarnare och autobroms/varningssystem vid risk för kollision.
Mercedes och Nissan erhöll 85 respektive 75 poäng i detta delmoment.
Vill du fördjupa dig i krocktestresultaten gör du det på Euro NCAP:s webbplats
.
https://youtu.be/Ef6eZqaRJ3o
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se