Citroën Nemo och Peugeot Bipper – nya småtransportörer
Citroën och Peugeot breddar sina lätta transportbilsprogram när de lanserar lilla Nemo respektive Bipper. Små kompakta bilar för smidig framkomlighet och transport.
Citroëns nya Nemo blir instegsmodellen i deras lätta transportbilsprogram som redan består av Berlingo, Jumpy och Jumper.
Peugeots nya Bipper blir lillebror till populära transportbilarna Boxer och Expert.
Gemensamt för de båda syskonmodellerna Nemo och Bipper (båda inom PSA-koncernen) är att de är kompakta, smidiga och lättparkerade. Samtidigt är interiören optimerad för professionella användare med snillrika funktioner och upp till tolv olika fack enbart där framme. Båda bilarna har låg bränsleförbrukning och med sina 3,86 meter i totallängd så passar de utmärkt för den som kör mycket i stadstrafik. Lastvolymen i bilarna ligger på 2,5 kubikmeter och 610 kilos lastvikt. Lästlängden på golven är 1,52 meter. Bilarna ska vara smidiga att lasta och lossa tack vare sidoskjutdörrar och asymmetriska bakdörrar. De är alltså olika breda, den smalaste är högerdörren. Bra funktion när det är trångt bakom bilen.
Det finns två olika motorer att välja till Nemo och Bipper. En bensinare på 1,4 liter med 75 hästkrafter och en diesel på 1,4 liter med 70 hästkrafter. Dieselmotorns förbrukning ligger på 0,45 liter per mil vid blandad körning och släpper samtidigt ut 119 gram koldioxid per kilometer, men erhåller ingen statlig miljöbilspremie då partikelfilter saknas.
Femväxlad manuell låda är standard i bilarna. Dieselversionen (HDi) kan dessutom utrustas med en elektronisk femväxlad manuell låda som automatiskt väljer lämplig växel om föraren inte växlar själv.
Tillverkningen av Citroën Nemo och Peugeot Bipper kommer att ske i Tofas fabrik i Bursa, Turkiet. Parallellt med Nemo och Bipper tillverkas även Fiats motsvarighet Fiorino.
Citroën Nemo lanseras i Sverige i början av 2008 medan Peugeot Bipper lanseras i slutet av 2007. Än så länge finns det inga prisuppgifter för de båda bilarna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se