Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
090616-citroen-ny-hdi-v6
090616-citroen-ny-hdi-v6
090616-citroen-ny-hdi-v6
090616-citroen-ny-hdi-v6

Citroën släpper ny snålstark diesel

Precis som många av konkurrenterna väljer Citroën att fintrimma motorutbudet för att sänka förbrukningen. Ut försvinner den 2,7 liter stora V6-dieseln och in kommer den snålare 3,0 HDi V6, som ändå är Citroëns starkaste motor hittills.

 På förhållandevis kort tid har flertalet av världens biltillverkare lagt om fokus och lägger ned mycket energi och pengar på att göra bilarna snålare och vänligare mot miljön. I nio fall av tio är det dieseltekniken som förfinas för att sänka förbrukningen. Citroën följer trenden och byter nu ut den tidigare värstingdieseln med beteckningen 2,7 HDi V6. Den ersätts dock inte av en mindre och snålare version. Nya 3,0 HDi V6 är tvärtom större och starkare, men ändå snålare än sin föregångare. Faktum är att den nya motorn är den starkaste som någonsin har suttit i en Citroën.

Den tre liter stora V6-dieseln ger 240 hästkrafter, att jämföra med den utgående motorns 208 hästar. Ändå klarar sig den nya motorn med 0,74 liter per mil när den sitter i C5 och C6. Den gamla motorn vill ha dryga decilitern mer. Följaktligen sänks även koldioxidutsläppen – från 225 g/km till den nya motorns 195 g/km. Trelitersdieseln är utrustad med bränslesparande teknik såsom Citroëns tredje generation common rail-insprutning och bromskraftsåtervinning. Men trots den bränslesparande tekniken är Citroëns diesel fortfarande törstigare än några av konkurrenterna. Förbrukningen på 0,74 liter kan jämföras med BMW 530d som vill ha 0,64 och A6 3,0 TDI Quattro som drar 0,72 l/mil.

3,0 HDi V6 erbjuds till C5 och C6 från och med i sommar. 

Tester och provkörningar