Continental gör instrumentering med 3D-effekt
Tyska Continental har tagit fram ett nytt instrumentkluster som visar informationen med tredimensionell effekt. Den nya tekniken sägs öka tydligheten.
Continental gör inte bara däck, de är en av bilvärldens stora underleverantörer av allt från bromssystem till säkerhetssystem och instrumentering. Nu visar de upp sin senaste skapelse – ett instrumentkluster med 3D-effekt.
LÄS MER: Continental utvecklar 48-volts fullhybridsystem
3D-klustret har redan hittat in i en produktionsbil – den stora USA-suven Genesis GV80. Syftet med 3D-tekniken är enligt Continental att göra informationen tydligare för föraren. Den kan lägga den viktigaste informationen, till exempel en varningsskylt, närmast förarens synfält och flytta det mindre viktiga bakåt i synfältet.
Continental använder så kallad autostereoskopisk teknik som innebär att man inte behöver ha några speciella 3D-glasögon på sig. Det är samma teknik som finns i Nintendo 3DS. Två olika vyer skickas mot vänster och höger öga för att ge 3D-effekten och genom att följa förarens blick med en kamera kan systemet se till att 3D-effekten inte blir skev. Som förare kommer man alltså att vara övervakad, och nickar man till eller tar bort blicken från vägen för länge får man en varning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se