Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
071220-corvette-zr1
071220-corvette-zr1
071220-corvette-zr1
071220-corvette-zr1

Corvette ZR1 – monstret är nu officiellt

Snacket om Corvette ZR1 har de senaste månaderna varit hett och nu valde GM att presentera monstret för alla muskelbilstokiga. ZR1 är så mycket vassare än Z06 med bland annat 620 hästar under huven – minst!

Trodde du Z06 var den ultimata Corvetten? Då hade du rejält fel! För nu har GM officiellt valt att visa upp sin senaste anabolknaprande skapelse – Corvette ZR1.

För ”bara” runt 100 000 dollar, alltså motsvarande 670 000 kronor, får man en bil med makalöst mycket kraft och som enligt GM ska ta upp kampen med Porsche, Ferrari och Lamborghini – och det på allvar.

Det är lite hysch-hysch runt vissa siffror i den pressrelease som GM har skickat ut, bland annat vad gäller effektsiffrorna. Anledningen är att bilen och motorn inte är helt färdigoptimerade. Men de skriver i alla fall att effektuttaget ligger på minst 620 hästkrafter medan maxvridet är imponerande 823 newtonmeter. Eftersom motorn är en helt nyutvecklat sak på 6,2 liter ger det ett förhållande på 100 hästkrafter per liter eller till och med mer. Som jämförelse så har Z06 72 hk/liter.

Motorn, kallad LS9, är så klart en V8 men alltså mindre än den sjuliters som sitter i Z06. LS9 har försetts med en helt ny högeffektiv kompressor från Eaton, vilken tillåter det höga effektuttaget. Till motorn hör en racebetonad sexväxlad manuell låda med korta slag. Kopplingen är nyutvecklad och av dubbelkopplingstyp.

Bilen utgår från Z06, men det finns nästan ingenting som inte har setts över eller förändrats. Fjädringen har förändrats genom att man satt dit, inte hårdare som man kan tro, utan mjukare fjädrar. Detta påstås ge bilen bättre hanteringsförmåga och då speciellt på bana, trots att bilen är menad att vara en vardaglig bil.

Hjulen på ZR1 mäter 19 tum fram och 20 tum bak. Däcken har massor av gummi att greppa asfalten med – fram sitter Michelin Pilot Sport 2 i dimensionerna 285/30Z R19 och bak 335/25Z R20, specialutvecklade för Corvette ZR1. Bakom fälgarna med 20 ekrar sitter rejäla doningar till bromsar. De kolfiberkeramiska skivorna är på hela 380 millimeter bak och 394 millimeter fram. Enligt uppgifter är skivorna bak egentligen främre skivor från Ferrari Enzo. Fram på ZR1 sitter sexkolvsok som ser till att skivorna kan greppas rejält och länge.

GM uppger inga prestandauppgifter för deras nya värsting. Men med en totalvikt på 1 519 kilo med standardutrustning, vilket är en aning mer än Z06, så lär den röra på sig. 0-100 km/h borde hamna halvsekunden under Z06:ans sprint, som officiellt ligger på 3,7 sekunder. Toppfarten borde också toppa Z06 med ett tiotal km/h, alltså närmare 330 km/h.

Bilen visas upp på Detroitsalongen i januari. Någon gång under andra halvan av 2008 finns bilen att köpa som årsmodell 2009. Några spekulanter lär inte GM ha svårt att hitta, för vilken annan bil för under 700 000 kronor får du med så här mycket muskler? Jämför bara med tysken och de två italienarna som kostar det dubbla och mycket mer.