Covini C6W – sexhjulig (!) sportbil
Det hela började för 36 år sedan och nu står slutresultatet redo för att ruska om sportbilsvärlden. Vi pratar naturligtvis om den sexhjuliga sportbilen Covini C6W som denna vecka avtäcks som produktionsfärdig.
Snabba bilar med sex hjul är ingen nyhet. Vem minns inte Formel 1-bilen Tyrrell P34, den enda sexhjuliga Formel 1-bil som tävlat. P34 deltog i Formel 1-världsmästerskapet åren 1976 och 1977, sista året med Ronnie Peterson bakom ratten. Men det var under 1976, med främst sydafrikanen Jody Scheckter i sittbrunnen, som bilen gjorde succé som vinnarbil med många framskjutna placeringar och med vinsten på Anderstorp som pricken över i. I Anderstorps Grand Prix var den sexhjuliga lyckan total eftersom stallets andre förare – fransmannen Patrick Depailler – placerade sin Tyrrell P34 på andra plats.
1977 med Ronnie Peterson bakom ratten gick det sämre. En tredjeplats i Belgien var toppnoteringen.
Anledningen till att Tyrrell började med sex hjul (två hjulpar fram, ett bak) på sina bilar var för att Ford-motorn var svagare än Ferrari-bilarnas motorer. Därför tänkte de till och ansåg att lägre luftmotstånd (små framhjul som gömmer sig bakom framvingen) samt mer kontakt med asfalten skulle jämna ut oddsen.
Men bilen blev inte riktigt den succé man hade tänkt sig. Den lades till slut ned, mycket på grund av däckleveransproblem till framhjulen och bromsproblem.
Tyrrell är inte ensamma med att ha testat sexhjuliga Formel 1-bilar. Både Williams och March tog fram sexhjuliga prototyper, men med den skillnaden att de satte två hjulaxlar bak på bilen. Dessa bilar nådde dock aldrig tävlingsbanorna.
Kan också nämna att Ferrari var inne på samma månghjuliga bana, det snackades om att biltillverkaren i Maranello började ta fram en åttahjulig (!) Formel 1-bil. Ferrari förnekade dock allt om denna bil.
En annan sexhjulig sportbil är Panther 6 som tillverkades i två exemplar 1977 och 1978. Teknikens Värld skrev om den i nummer 5/1978, en artikel du kan ladda ned här nedan. Vi berättade bland annat, förutom om den märkliga hjulkonfigurationen, om V8-motorn på 8,2 liter och hela 600 hästkrafter, de två bränsletankarna på 68 liter vardera, de två reservhjulen samt att prislappen 1978 var ofantliga 459 600 kronor.
Nog om den historiska tillbakablicken… nu fokuserar vi på nutid och Covini C6W som denna vecka presenteras som produktionsklar. Ännu en sexhjulig sportbil med dubbla hjulaxlar fram.
Ferruccio Covini, mannen bakom företaget Covini Engineering och bilen C6W, kom på idén att bygga denna sexhjuliga kärra redan för 36 år sedan. Men projektet lades ganska snabbt på is men glömdes aldrig bort. För sex år sedan visades en prototyp upp på Genèvesalongen och så sent som för två år sedan berättade Ferruccio Covini att bilen snart skulle vara färdigutvecklad. Då förklarade han också anledningen till satsningen på ett extra hjulpar. Enligt honom ger två hjulaxlar fram följande positiva egenskaper:
• Mindre risk för punktering på framhjulen
• Mindre risk för vattenplaning
• Bättre bromsegenskaper
• Bättre grepp
• Bättre komfort
• Bättre absorption vid frontkollision
Covini C6W, där C6W står för Covini 6 Wheel, har hjul som mäter 15 tum fram och 20 tum bak. Bakom dessa sitter bromssystem från Brembo. Maskinen som ger bilen en toppfart på 300 km/h kommer från Audi och är en V8 på 4,2 liter, 440 hästkrafter och 470 newtonmeter. Bilen, som är 4,18 meter lång och har en torrvikt på 1 150 kilo, driver på bakhjulen via en sexväxlad manuell låda. Karossen är byggd i glasfiber och kolfiber.
Men C6W är inte allt grundaren Ferruccio Covini har på gång. Han säger också att han planerar att utveckla ännu en supersportbil fast denna gång med en maffig dieselmotor under huven. Han har med andra ord många järn i elden.
Covini C6W ska visas upp i produktionsklart utförande på bilsalongen i Bologna som öppnar upp dörrarna för besökare i morgon. Därefter återstår det att se om bilen blir något för sportbilsfantasterna eller om det blir ”down the drain” direkt.
https://youtu.be/dwcE8kwTIa8?height=347&width=575Ladda ned
• Panther 6 – Superbilen (TV nr 5/1978)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se