Cupra Formentor VZ5 – tre snabba från provkörningen
Nu är det dags för kusinen till Audi RS3 att lanseras. Robin Törnros är på plats i Rovaniemi för att köra nya Cupra Fomentor VZ5 och se om den kan mäta sig med RS3.
Du är på plats i tomtens hemstad, är VZ5 någon julklapp att önska sig?
– Ja, i grund och botten kan man säga att det finns mycket RS3 under skalet. Detta är en av få gånger en bil utanför Audi har fått ta del av den klassiska femcylindriga motorn. Plus att VZ5 även har likadan momentfördelare på bakaxeln som RS3.
Det låter som att det paketet i kombination med snö kan bjuda på en del körglädje, stämmer det?
– Absolut! Jag står just nu på en av sträckorna som användes under Arctic Lapland Rally i januari. Här kan man ligga på lite och låta bilen vandra ut i mycket lättkontrollerade sladdar. Tack vare just momentfördelaren som skickar extra kraft till det yttre bakhjulet, och den höga effekten så klart.
Hur är det egentligen med effekten och hur står den sig mot Audi RS3?
– Cupra har faktiskt fått nöja sig med 390 hästkrafter, tio färre än RS3, kanske för att Audi står högre i hierarkin. Tyvärr betyder det inte att Formentor VZ5 är något budgetalternativ, som man kan tro. Den tillverkas i 7 000 exemplar och kostar från 669 900 kronor, alltså hela 57 000 kronor dyrare än Audi RS3 Sportback.
Missa inte att läsa hela provkörningen i kommande nummer av Teknikens Värld, och så klart här på teknikensvarld.se om du är Premium-prenumerant.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se