Cyan Racings 528-hästars gatracer testas på väg
För första gången får vi se Lynk & Co 03 Cyan Concept, det vill säga den gatlegala bilen, i annan miljö, närmare bestämt när den släpper loss på spanska vägar.
För en dryg vecka sedan presenterade Cyan Racing, tidigare Polestar, konceptbilen Lynk & Co 03 Cyan Concept som är gatversionen av WTCR-tävlingsbilen Lynk & Co 03 TCR. Den gatlegala varianten är en form av provbänk för vad som komma skall, nämligen en prestandabil baserad på Lynk & Cos teknik. Kanske blir det i 03-utförande, kanske i en helt annan gestaltning.
– Vi har redan gjort denna resa med Volvo S60 och V60 Polestar i kombination med vårt tidigare motorsportprogram med Volvo Cars och Polestar. Att bygga en gatbil baserad på WTCR-bilen Lynk & Co 03 är ett spännande och viktigt steg framåt för våra framtida program, säger Henrik Fries som är forsknings- och utvecklingschef hos Cyan Racing.
Vid presentationen av i förra veckan fick vi se bilen på tillrättalagda, dunkla bilder. Nu får vi se den 528 hästkrafter och 504 newtonmeter starka sedanen med tvåliters Volvo-bensinare och Öhlins-dämpare i sin rätta miljö, det vill säga på vägen. I detta fall handlar det om spanska vägar där Cyan Racing just nu har sin testverksamhet då de svenska vägarna ännu är för lömska efter vintern.
– Även om detta koncept kan vara lite extremt, har vi lärt oss att för att utforska de sanna egenskaperna hos en bil måste du pressa det till max och det är precis vad vi gör just nu med den här bilen. Vi strävar efter att hitta den optimala balansen mellan respons och prestanda i kombination med förutsägbart, balanserat och säkert beteende. Det är samma basfilosofi som när vi utvecklar racerbilar. Jag älskar att köra den här bilen lika mycket som min bil, säger Thed Björk som inte bara är Cyan Racings WTCR-förare utan också utvecklingsförare.
https://youtu.be/DhZDF2_mYG8
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se