Då ska Lancia börja sälja bilar utanför Italien
Italienska Lancia planerar en storslagen comeback i stora delar av Europa till 2024. Tre nya modeller ska byggas när företaget nu återigen förbereder sig för att lämna hemmets trygga vrå.
2017 tog klassiska italienska bilmärket Lancia ett steg tillbaka och bestämde sig för att skala ned rejält. Endast en modell skulle säljas, småbilen Ypsilon, och den skulle enbart erbjudas i hemlandet. Numera ägs av man av jättekoncernen Stellantis som säger sig ämna återge märket dess fornstora glans genom en rad olika åtgärder.
En stor del av Lancias framtid stavas elektrifiering och märkets hoppades tidigare vara fullständigt eldrivet till 2024. Samma år ska man även lämna Italien och testa sina vingar i Europa på nytt. Försäljningen kommer att börja i Belgien, Frankrike, Spanien, Tyskland och Österrike och därefter står Storbritannien på tur senare.
Tre nya modeller ska ackompanjera expansionen och först ut är den femte generationens Ypsilon som nu ska byggas på Stellantis småbilsplattform. Ypsilon kommer finnas tillgänglig som både mildhybrid och som fullständigt eldriven. Två år senare anländer flaggskeppet Aurelia – en crossover som enbart kommer som ren elbil.
2028 kompletteras utbudet av ytterligare en elbil. Den har fått det bekanta namnet Delta och beskrivs som en kompakt halvkombi med fem dörrar. Lancia försöker sig nu på att attrahera en annan typ av köpare. För tillfället är två tredjedelar av företagets kunder kvinnor med en genomsnittsålder på 45 år och utan barn i hushållet.
Den nya strategin riktar in sig på köpare med en genomsnittsålder på 55 år men med åtminstone ett barn i hushållet och en jämn fördelning mellan könen.
– Lancia kommer leverera en återhållsam, ren italiensk elegans med mjuka ytor och fantastisk kvalitet, säger Lancias vd Luca Napolitano.
Enligt honom hoppas Lancia kunna stjäla kunder från märken som Tesla och Volvo samt Mercedes-Benz EQ-modeller. Nästa år övergår Lancia även – likt Stellantis andra märken – till en långt mer digitaliserad försäljningsmodell med fler showrooms och högre marginaler.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se