Dacia Bigster Concept – nya flaggskeppet kommer 2025
Dacia Duster kommer att få ett större syskon. Nu visas konceptbilen Bigster som ska ta Dacia in i mellanklassen och visar märkets nya design. Men lugn, Dacia ska inte bli premium.
Renault-gruppen har presenterat sin ”Renaulution” som är namnet på den nya ledningens femårsplan för gruppen. En del av planen är att bredda lågprismärket Dacia. Nej, Dacia ska inte bli premium. Tanken är att Renault-märket ska röra sig mer åt premiumhållet medan Dacia ska fortsätta vara billigt, men nu med fler och större modeller.
En av de nya modellerna är Bigster som har presenterats i konceptform och sägs komma i produktionsfärdigt utförande år 2025. Bigster är 460 centimeter lång, vilket placerar den i mellansuvklassen tillsammans med bland andra Skoda Kodiaq och Volvo XC60. Just XC60 kan man tänka sig att Dacia har sneglat på vid utformningen av LED-signaturen som har drag av Volvos Tors hammare.
– Dacia Bigster Concept är en symbol för utvecklingen av varumärket. Viktig och lite coolare som andas utomhusliv. Konceptet visar att vara tillgänglig inte är i motsats till att vara attraktiv. Den här bilen är beviset på det, säger Alejandro Mesonero-Romanos, designchef för Dacia.
Alla mörkgrå plastpaneler på konceptbilen är tillverkade av återvunnen plast och även om Dacia inte nämner vad konceptbilen har för motor så nämns det att Bigster ska komma med både el- och hybriddrivlinor. Under karossen finns Renault-gruppens CMF-B-plattform som även är grund för Logan och Sandero, samt ett stort antal Renault- och Nissan-modeller.
I femårsplanen ingår även att Dacia och Lada klumpas ihop i en så kallad affärsenhet, vilket innebär att de ska dela teknik med varandra. De ska bland annat gå från totalt fyra till en plattform och från 18 till 11 karosser.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se