Dacia Duster blir verklighet 2010
Rumänska Dacias uppmärksammade koncept från Genèvesalongen ser ut att bli verklighet, och det snabbare än väntat. Redan nästa år kan vi få se en produktionsversion av den högbyggda crossovern med en liten och snål dieselmotor.
De rumänska bilbyggarna Dacia är vanligtvis en doldis på den stora bilmarknaden. Men på den nyss avslutade Genèvesalongen lyckades de sno åt sig en del av strålkastarljuset. Rumänerna visade sin första konceptbil någonsin, och det innovativa konceptet Duster mottogs med uppskattande omdömen. Duster såg till det yttre ut som en ren designstudie men nya uppgifter tyder på att konceptbilen är betydligt närmare en serieproduktion än vi kunde ana.
Enligt brittiska Autocar ska en produktionsklar version av Duster visas redan på nästa års Genèvesalong. Kort därefter sker säljstarten. Duster bjöd på en hel del spännande former, bland annat de främre, såväl som de bakre, strålkastarna som svepte långt bakåt och framåt på karossidorna. Dessa lär vi förmodligen inte få se på produktionsbilen. Däremot kommer vi enligt Autocar att få återse den annorlunda lösningen för den främre passagerarstolen som kunde skjutas in under och bakom förarstolen för att skapa ett stort och flexibelt lastutrymme. Manövern gick bra med konceptets tunna skalstolar, men hur det ska gå till med mer konventionella stolar ska bli spännande att se.
Produktionsbilen ska drivas av samma 1,5-liters dCI-motor som i konceptbilen. Därmed ser Duster ut att kunna bli en snål konkurrent i mellansuvsegmentet. Förbrukningen anges till 0,53 l/mil och koldioxidutsläppen till 139 g/km. Längre fram i tiden kommer även en starkare 2,0-liters bensinare på 170 hästkrafter. Duster ska finnas både som två- och fyrhjulsdriven.
Duster uppges bli verklighet mycket tack vare den rumänska regeringen som har lovat att hjälpa till med tio procent av utvecklingskostnaderna för modellen som uppskattas till 100 miljoner euro.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se