Dacia Duster dCi 110 4x4 – direktrapport från provkörningen
Dacia Duster är en nykomling från det Renault-ägda rumänska bilföretaget. PeO Kjellström har gjort bekantskap med Duster. Nu undrar vi var han är och varför han är så upprörd?!
– Jag är vid Arlanda. Men jag ska inte så långt, ingen ombordstigning denna gång. Vi håller oss i trakterna kring Sigtuna. Helt okej tycker jag!
I see, och vad är Dacia Duster?
– En crossover, ungefär som Nissan Qashqai eller Skoda Yeti. Fyrhjulsdriven om man så vill men du måste koppla in detta via ett vred och då går det även att få en sorts elektrisk lågväxel, men även om bilen klarar sig bra i terräng så är detta som alla andra bilar i klassen mest en asfaltsbil.
Okej, och i övrigt?
– Detta är klassens billigaste bil och det känns på en del sätt. Jag menar materialval är inte tipptopp, finishen är okej men inte bra. Motorn, 1,5-litersdiesel, känns inte som världens åttonde underverk och hörs inte så heller. Men bilen kostar från 168 900 kronor! Och egentligen borde jag gilla den…
Oj, då måste det vara något aber?
– Det är det. Ett stort sådant. Duster har inte antisladdsystem som standardutrustning vilket är en katastrof år 2010. Det är så illa att det över huvud taget inte går att få detta på det enda bensinalternativet. Till dieselbilarna går det men kostar 5 000 kronor. Då får du en läderklädd ratt också…
– Jag tycker inte detta är acceptabelt. Köpare ska inte ställas inför valet att ha antisladd eller inte. De ska ha det, punkt slut. Dacia borde införa det i utrustningslistan, sluta sälja bensinversionen. Annars kan Teknikens Värld inte rekommendera ett köp även om bilen är billig och ganska okej på de flesta andra punkter.
Vad säger Dacia?
– Tja, de verkar tycka att det är okej och att kunden själv ska få välja. Det ska han få, men på sådana här livsavgörande punkter ska det inte vara något tvivel. Det ska finnas i en modern bil. Punkt.
Du verkar lite upprörd?
– Faktiskt. Lite så. Senast det var debatt i detta sammanhang handlade det om Nissan Pixo som ingår i samma allians som Renault, som äger Dacia. Vi kritiserade Nissan hårt och de valde till sist att införa antisladd som standardutrustning. Jag hoppas vi kan tvinga Dacia att göra likadant.
När får vi läsa ”the full story” om detta?
– I Teknikens Värld nummer 15/2010 som kommer den 8 juli.
Tack så mycket PeO, vi syns i morgon.
– Inte. Arlanda igen, och nu ska det flygas…
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se