Dacia Duster – prisvärd skogsmulle
Rumänska Sverige-nykomlingarna Dacia släpper nästa år sin sjätte modell. Nya Dacia Duster ska utmana i det stenhårda lillsuvsegmentet med dugliga terrängegenskaper och ett lågt pris.
Precis som många andra bilmodeller började Dacia Duster sitt liv som ett koncept som blev så uppskattat att det snabbt fick klartecken för produktion. Vi fick stifta bekantskap med Dusters djärva former på Genèvesalongen i våras och kan nu konstatera att Dacia (eller är det pappa Renault?) har fegat ur ordentligt. Den produktionsklara bilen ser inte det minsta ut som konceptbilen, på gott eller ont får smaken avgöra.
Duster kommer till Sverige under sommaren nästa år och tanken är att den ska locka kunder som vill ha en robust, enkel och terrängduglig suv i den mindre storleken. Med 4,31 m i längd och 1,82 m i bredd är Duster jämförbar med nyligen prisbelönta Skoda Yeti. Bagageutrymmet i Duster rymmer 475 dm3 men om baksätesryggarna fälls får man plats med 1 600 dm3 Dacia profilerar dock Duster mer som ett dugligt terrängredskap. Underredet är förstärkt för att skydda vitala delar vid terrängkörning och ingångs- och utgångsvinkel är 30 respektive 35 grader. Hjulen långt ut i hörnen, en markfrigång på 200 millimeter och en vikt på endast 1 180 kilo i tvåhjulsdrivet utförande och 1 280 kilo med fyrhjulsdrift lär göra Duster lättmanövrerad i skogen. I fyrhjulsdrivet utförande kan Duster köras i tre lägen. I Auto-läget är bilen normalt framhjulsdriven men när det behövs får även bakhjulen ta del av kraften från motorn. I låst läge skickas 50 procent av kraften konstant till bakhjulen. I 4x2-läget är överföringen låst till framhjulen.
Duster finns med tre motoralternativ, varav två blir tillgängliga i Sverige. Först och främst finns en 1,6-litersbensinmotor på 110 hästkrafter. Därutöver finns två versioner av den välkända 1,5-litersdieseln från Renault. Svenska kunder kan endast välja 105-hästarsversionen, medan andra marknader har en svagare 85-hästarsspis att tillgå. 105-hästarsdieseln ska inte släppa ut mer än 140 gram koldioxid per kilometer med fyrhjulsdrift och 150 g/km i tvåhjulsdrivet utförande.
Duster blir en minst sagt internationell bil. Tillverkningen sker i Pitesti i Rumänien och därifrån ska bilar skeppas till Europa, Turkiet, Mellanöstern och Nordafrika. 2011 tar Duster även steget över Atlanten och lanseras i Brasilien, Argentina, Mexiko och Chile.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se