Dacia Duster – rumänernas första koncept
Genèvesalongen bjuder på ett antal mer eller mindre oväntade nyheter. En stor överraskning är att rumänska Dacia ska visa sin första konceptbil någonsin. Duster är en högbyggd crossover som påminner mycket lite om Dacias nuvarande modeller.
Rumänska Dacia överraskar på Genèvesalongen genom att visa företagets första konceptbil någonsin. Dacia Duster ser inte ut som något vi tidigare sett med Dacias logga i fronten. Bilen är bara en designstudie, men kanske är den ändå mycket mer än så. Dacia är Renaults lågprismärke och har på senare år gått starkt framåt. Duster kan vara den första indikationen på att Dacia är på väg uppåt i prisklasserna, kanske är Dacia på väg att följa Skodas exempel.
Duster kan inte sägas likna någon av Dacias nuvarande modeller. Duster är ett högbyggt crossoverkoncept som mäter 4,25 meter på längden, 1,49 meter på höjden och har en hjulbas på 2,8 meter. Till det yttre har Duster begåvats med en del intressanta detaljer. Först lägger man märke till de främre strålkastarglasen som sveper sig ända bak till framdörrarna. Baklamporna följer samma tema och sträcker sig ända fram till bakdörrarna. Ett annat tema på Duster verkar vara att allt ska sitta högt. Ytterbackspeglarna är monterade långt upp på A-stolpen, nästan ända uppe vid taket och körriktningsvisarna har placerats på motorhuven och på taket baktill. Även inne i kupén hittas en annorlunda lösning. Den främre passagerarstolen kan skjutas in under och bakom förarstolen för att skapa ett stort lastutrymme.
Under huven står det överraskande konventionellt till. Här hittas ingen komplicerad hybriddrivlina utan en vanlig dieselmotor på 1,5 liter kopplad sexväxlad manuell låda. Förbrukningen anges till 0,53 l/mil och koldioxidutsläppen till 139 g/km. 1,5 dCi-motorn ger 105 hästkrafter och 240 Nm som mest, vilket ska ge en 0-100 km/h-acceleration på 9,6 sekunder.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se