Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Dacia Jogger vid vårt test tidigare i år. En vanlig bensinbil utan elektrisk assistans.
Dacia Jogger vid vårt test tidigare i år. En vanlig bensinbil utan elektrisk assistans.
Dacia Jogger vid vårt test tidigare i år. En vanlig bensinbil utan elektrisk assistans.
Dacia Jogger vid vårt test tidigare i år. En vanlig bensinbil utan elektrisk assistans. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Dacia Jogger blir hybrid

Dacias nya, familjevänliga modell Jogger får en liten elmotor som ska arbeta parallellt med en bensinmotor. Jogger blir helt enkelt elhybrid.

I ett pressmeddelande om vad Dacia ska presentera på bilsalongen i Paris, som öppnar upp dörrarna kommande helg, nämns lite kort en ny drivlina kallad Hybrid 140 som ska ta plats i Jogger. När modellen hade världspremiär förra hösten presenterades den med en trecylindrig bensinmotor (tre varianter varav en gasanpassad) som i kraftfullaste utförandet ger 110 hästkrafter. Då avslöjade den rumänska biltillverkaren att om ungefär ett år så ska bensinmotorn få sällskap av märkets första hybrid – där är vi nu.

Dacia berättar egentligen inte så mycket mer än att motorn är på 140 hästkrafter och att hybridversionen av Jogger hamnar i orderböckerna med start tidigt 2023 och att bilen ska finnas hos handlarna under kommande vår.

Nästa år kan Teknikens Världs Jan-Erik Berggren sitta i tredje sätesraden i Dacia Jogger med hybriddrivlina. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Tittar vi på hybriddrivlina på 140 hästkrafter hos Renault-koncernen, som Dacia ingår i, ser vi att exempelvis Clio har haft denna konfiguration. Den hette E-Tech 140 men är i dag ersatt med E-Tech 145 som inte har 145 hästkrafter utan 143.
Dacia får därmed ta del av en ”gammal” drivlina som består av en 1,6-liters bensinmotor på 91 hästkrafter samt en elmotor på 69 hästkrafter. Sammanlagt maxvrid ligger på 205 newtonmeter. Batteriet på 1,2 kWh ger inte några räckviddssiffror att tala om.

Dacia Jogger är en betydligt större bil än Renault Clio, så Clios förbruknings- och utsläppssiffror på 0,44 liter bensin per mil och 99 gram koldioxid per kilometer lär Jogger inte kunna matcha.

I nästa vecka lär vi få mer precisa specifikationer. Till dess kan du läsa vårt test av Dacia Jogger eller vår provkörning av Renault Clio med 140-hästarsdrivlinan.