Dacia Jogger officiell – ny familjebil med plats för sju
Dacia presenterar sin senaste nykomling – familjebilen Jogger som ska rymma sju vuxna människor. Den kommer enbart med bensinmotor till en början, men ett år efter lanseringen ska den kompletteras med hybridteknik.
Dacia har minst sagt haft ett hektiskt år. I våras lanserade märket Nya Sandero och Sandero Stepway. Sedan kom Europas billigaste elbil – den lilla Dacia Spring. Och ett nytt ansiktslyft för Duster har precis sett dagens ljus. Nu är vi redo för en ytterligare nyhet i Dacias modellprogram.
Det är Jogger, den nya sjusitsiga familjebilen, som välkomnas efter en liten teaser nyligen. Bilen är 454,7 centimeter lång med en hjulbas på 289,7 centimeter och en markfrigång på 20,0 centimeter. Med dessa siffror menar Dacia att bilen ”enkelt rymmer upp till sju personer”.
På höjden är bilen 163,2 centimeter och på bredden, exklusive ytterbackspeglar, 178,4 centimeter.
De två baksätena är individuella och kan fällas upp eller tas ut helt, vilket ger plats för 565 liter bagage. Om andra radens säten också fälls ned finns dessutom plats för 1 819 liter bagage.
Eftersom Dacia Jogger är en familjebil måste det också finnas mycket lagringsutrymme. I kupén finns 24 liter lagring och det finns plats för upp till sex mugghållare. För mer plats kommer Jogger också med takrails som kan förvandlas till takräcken som klarar 80 kilo vikt. Likadana takrails återfinns på Sandero Stepway.
Bakom ratten på Jogger finns samma typ av förarsäte som i nya Sandero, som bilen även delar plattform med. Förarstolen är höjdjusterbar och ratten kan justeras både djup- och höjdledes, vilket är betydligt bättre jämfört med märkets tidigare konstruerade säten.
Bilen erbjuds med tre olika alternativ för multimediasystem. Instegsversionen har Media Control, som låter föraren styra radio/streaming, navigering och telefonen från sin egen mobiltelefon, som är monterad på instrumentbrädan. Ett steg upp i utrustningsnivån finns två system som använder en integrerad skärm, Media Nav och Media Display. Båda har Android Auto och Apple CarPlay som standard och Media Nav är trådlöst.
När det gäller säkerheten innebär CMF-plattformen, som bilen bygger på, sex krockkuddar som standard, AEBS-bromsar och eCall vid eventuell olycka. Det är nu även möjligt att få ett keyless nyckelkort.
Bland säkerhetssystemen finns också bland annat Emergency Brake Assist som fungerar via en radar framtill. Detta system är aktivt mellan 7–170 km/h för körande fordon och fungerar mellan 7–80 km/h för stillastående fordon. Det finns även en dödavinkeln-assistent som är aktiv mellan 30–140 km/h.
Jogger lanseras också i en upplagebegränsad version som är lite offroad. Den heter Extreme och kännetecknas av bland annat en svart hajfensantenn, svarta takräcken, svarta lättmetallfälgar och svarta sidospeglar. Inuti finns röda sömmar på sätena, kromdetaljer på dörrsidorna och bilen är utrustad med en backkamera, luftkonditionering och ”keyless”-kort som standard.
Bilen kommer till en början enbart med en bensinmotor på 110 hästkrafter. Den har en sexväxlad, manuell växellåda och ett vridmoment på 200 newtonmeter. Ett år efter lanseringen planeras det dock för en komplettering med den första hybriden i Dacias historia. Det handlar om en 1,6-liters hybridmotor på 140 hästar – som också är känd från nya Renault Clio och Arkana.
Dacia Jogger lanseras på svenska marknaden under våren 2022, några priser är ännu inte släppta.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se