Dacia lanseras i Sverige
Renault väljer att smyglansera sitt lågprisalternativ Dacia i Sverige. Två modeller ska börja säljas innan den stora premiären som sker efter årsskiftet. Renault tror att de spartanska rumänerna kan göra stor succé i Sverige, trots avsaknad av antisladdsystem.
På senare år har det rumänska lågprismärket Dacia gjort sig ett namn i bilvärlden, främst genom att sälja sina bilar billigt. Dacia ägs av Renault, vars nordiska avdelning nu ska börja saluföra Dacia även i Sverige. Det har tidigare sagts att premiären ska ske efter årsskiftet. Det datumet står fast, men redan nu smyglanserar Renault Nordic Dacia i Sverige med två modeller.
– Intresset för Dacia har varit stort och därför visar vi redan nu två modeller, säger Joakim Jöhncke, ansvarig för Dacia i Sverige.
Ett antal Renaultåterförsäljare har handplockats för den exklusiva rätten att sälja Dacia. Anledningen till att inte alla Renaultåterförsäljare ska sälja Dacia är att Renault Nordic vill säkerställa att Dacia-återförsäljarna får tillräckliga försäljningsvolymer. I framtiden är det tänkt att Dacia-ägarna ska kunna serva sina bilar och köpa reservdelar hos fler Renaultåterförsäljare utöver de som säljer och servar bilarna inledningsvis.
Dacia kommer inte att vika en tum på sin lågprisprofil, inte ens när det gäller den svenska marknaden. De två inledande modellerna blir Logan MCV och Sandero. Den extremt rymliga Logan MCV säljs med en 1,6-liters bensinmotor på 87 hästkrafter. Den mindre kompaktbilen Sandero kommer att säljas med samma motor, fast i E85-utförande. Priserna startar på 89 000 kronor för Dacia Sandero och 94 000 kronor för Dacia Logan MCV. Listan på standardutrustningen är kort och koncis, inga pjoskigheter som livräddande antisladdsystem. I grundpriset för Sandero ingår förar- och passagerarkrockkudde, ABS med elektronisk bromskraftsfördelning, fällbart baksäte och utrymme för 5 personer med längd upp till 190 cm. I nästa utrustningsnivå ingår lull-lull som sidokrockkuddar med bältessträckare fram, servostyrning och centrallås.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se