Dags för produktionsstart av Brabham BT62 – fabriken färdigbyggd
Minns ni Brabham BT62, supersportbilen som skulle byggas i 70 exemplar av det återupplivade varumärket? Nu är det äntligen dags för produktionsstart – två år efter premiären. Men nu även i en gatlegal version.
För ganska jämnt två år sedan kunde vi visa de första officiella bilderna på Brabham BT62, en supersportbil med australienska rötter och utveckling ledd av David Brabham – yngste son till motorsportlegendaren Jack Brabham.
Brabham – Jack alltså – blev 1966 den förste, och hittills ende, att vinna Formel 1-VM i en bil han själv konstruerat. Som Formel 1-konstuktör kom namnet Brabham, eller Motor Racing Developments Ltd som stallet officiellt hette, att hänga med till 1992, då teamet – som även konstruerat bilar till en rad olika andra racingklasser – gick i graven. Jack Brabham själv hade då sedan länge lämnat, och flyttat, från stallets hemvist i England, tillbaka till sitt eget hemland Australien.
Brabham som motorsportnamn kom att ligga i träda fram till 2014, då David Brabham, yngste son till Jack, återupplivade det – återigen med fokus på motorsport. Detta var för övrigt samma år som Jack Brabham avled. Sedan dess har stallet fokuserat på olika lägre nivåer av motorsport. En återkomst till Formel 1 har övervägts, men fallit på de stora kostnaderna.
Och så, 2018, visades alltså den första egenkonstruerade bilen upp av nya Brabham. Eller av ett syskonbolag till motorsportverksamheten, kallat Brabham Automotive, rättare sagt. I bolaget fanns även australiska bolaget Fusion Capital, och till skillnad från det klassiska racingstallet var nu just Australien den tydligaste hemmamarknaden (även om viss verksamhet även denna gång fanns i England). BT62, som modellen hette, var ämnad för bana, och jämnt 70 exemplar skulle göras, för att markera namnet Brabhams 70-årsjubileum. Specifikationen pratade om 700 hästkrafter, och det talades om att de första leveranserna skulle ske redan samma år.
Nu, två år senare, är det äntligen dags. Ty först nu är fabriken klar. Och Brabham har skalat upp rejält. Fabriken, som ligger på ett område i Adelaide, där Fusion Capital redan har tillverkning av bland annat bussar och kompositmaterial i låg vikt, täcker hela 2 500 kvadratmeter. Man har rekryterat personal från både Ferrari, Mercedes-AMG, svenska Koenigsegg och Virgins Formel E-team, sägs det.
Av BT62 ska är fortfarande endast 70 exemplar tilltänkta att byggas, men de kommer i tre olika versioner. Två versioner för bana, varav den ena är en färdig tävlingsbil, samt en gatlegal version, som det 2018 talades tyst om. Efter dessa 70 exemplar är tanken att det nystartade Brabham ska gå vidare till att utveckla fler modeller, bland annat en mer överkomligt prissatt modell. Varje BT62 kostar runt 13 miljoner kronor, så den kommande instegsmodellen ska kanske ses i jämförelse med det.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se