Daimler köper in sig i Tesla – eldriven Smart kommer nästa år
Stora tyska Daimler AG köper in sig i lilla amerikanska Tesla. Daimler har meddelat att de köper tio procent av aktierna i Tesla för att få tillgång till amerikanernas elteknik. Redan nästa år ska en helt eldriven Smart Fortwo lanseras.
Det har sedan en tid tillbaka varit känt att Mercedes moderföretag Daimler AG letar efter en partner med kunnande inom elteknik för bilar. Nu tillkännager Daimler att de har funnit sin partner. Tyskarna meddelar att de köper tio procent av aktierna i amerikanska elbilsföretaget Tesla Motors. Ingen vill avslöja hur mycket det har kostat för Daimler, men det uppges vara en affär värd tiotals miljoner dollar. Enligt de båda biltillverkarna ska samarbetet ge stora vinster för båda parter.
Att det är just Tesla som Daimler köper in sig i är egentligen ingen större överraskning. Tesla har redan delat med sig av sin plug in-teknik till Daimler. Sedan 2007 har 100 eldrivna Smart Fortwo testats i Londons täta trafik, alla med Tesla-komponenter i sig. Daimlers aktieköp är nu tänkt att fördjupa samarbetet. Det första resultatet får marknaden känna på redan nästa år när de första eldrivna Smart-bilarna når ut till kunderna. Produktionen startar redan senare i år i Smart-fabriken i franska Hambach. Daimlers första mål är att tillverka 1 000 exemplar som ska användas i olika elbilsprojekt i Europas större städer. Nästa år ska även den första Mercedes-bilen med eldrift lanseras. Troligtvis blir det A-klass som blir först ut. Från och med 2012 är det tänkt att alla Smart- och Mercedes-bilar ska kunna utrustas med lithiumjonbatterier som hjälper framdrivningen.
Tanken med Daimlers köp av aktier i Tesla är att man ska få snabb tillgång till teknik på elområdet. Tesla blev som bekant först med att sälja en helt eldriven sportbil och är erkänt duktiga inom området. Daimler vill ta del av den kunskapen. Men även Tesla uppges tjäna på samgåendet. Amerikanerna har letat efter investerare som kan hjälpa till med finansieringen av den nya fabrik som behövs för att förvandla konceptbilen Model S till en färdig produktionsbil. Enligt Tesla kommer samarbetet med Daimler att påskynda projektet att få ut den fyrsitsiga elsedanen Model S på marknaden. Det är inte klart exakt hur Daimler ska hjälpa Tesla, men det ryktas om att Model S ska få låna vissa delar från Mercedes, bland annat de avancerade lithium-ion puch-cellbatterier som Daimler håller på att utveckla.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se