Daimler tänker bli störst på småbilar
Daimler-chefen Dieter Zetsche sticker ut hakan och säger att Daimler kommer att dominera småbilssegmenten. Zetsche är övertygad om att Daimler kommera att passera både BMW och Audi i de mindre segmenten.
Det är inget fel på självförtroendet inom Daimle-koncernen. I maj sålde Mercedes för första gången i år fler bilar än Audi och nu säger Daimlers vd Dieter Zetsche att den tyska biltillverkaren ska bli minst lika framgångsrik i de mindre storleksklasserna. I en intervju med Financial Times säger Zetsche att Daimler ska passera både BMW och Audi.
– Vi är marknadsledande med våra S-, E och C-klassmodeller så det är uppenbart vilken marknadsposition vi kommer att ta i de mindre premiumsegmenten, säger Zetsche.
Premiumtillverkarna riktar allt mer resurser mot mindre bilar i takt med att kunderna går nedåt i storleksklasserna. BMW har ett starkt fotfäste med sin 1-serie och de ännu mindre Mini-bilarna medan Audi fram tills nu har förlitat sig på A3 men nu ska ta fart med nylanserade A1. Daimler har endast A- och B-klassen som inte har lyckats locka lika många kunder som BMW:s och Audis motsvarigheter. Snäppet därunder finns Smart-bilarna som i fjol såldes i 114 000 exemplar, vilket kan jämföras med drygt 216 000 sålda Mini-bilar. Daimler har dessutom haft mycket svårt att få lönsamhet i Smart-märket.
När konkurrenterna nu ska springas om förlitar sig Daimler mycket på det nyinledda samarbetet med Renault-Nissan. En fyrsitsig Smart baserad på Renault Twingo har hög prioritet, likaså fyra nya A- och B-klassmodeller som ska nå marknaden 2012. I intervjun med Financial Times berättar Zetsche om vilka andra biltillverkare Daimler hade kunnat välja som smarbetspartners.
– Vi har talat med Fiat, vi har talat med VW och vi har talat med BMW vilket delvis ledde till resultat. Vi har också kontaktats av japanerna och GM med flera. Det är nästan ingen biltillverkare som inte har kontaktat oss men vi har kommit fram till att Renault-Nissan är det bästa alternativet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se