Dåligt krockskydd i Toyota Aygo, Peugeot 107 och Citroën C1
Euro NCAP har i dag utkommit med ett pressmeddelande efter att ha krocktestat syskonbilarna Aygo, 107 och C1. I det kan man läsa att krocktestet belönade bilarna med låga tre stjärnor – ett betyg som egentligen ska vara ännu lägre.
De tre syskonbilarna Toyota Aygo, Peugeot 107 och Citroën C1 genomgick tidigare i år en uppdatering och lanserades som nya bilar i marknadsföringen. Detta har lett till att den europeiska krocktestorganisationen Euro NCAP har krocktestat bilarna på nytt. Senast de krocktestades var under 2005 då de fick fyra stjärnor enligt det gamla betygsystemet som inte var lika hårt som dagens.
I det nya krocktestet lyckades Toyota Aygo (1033 sålda i Sverige hittills i år), Peugeot 107 (722 sålda) och Citroën C1 (394 sålda) inte bättre än att de belönades med tre stjärnor. Med dagens mått på säkerhetsstandard är det ett väldigt lågt betyg. Men egentligen ska de tre bilarna inte ens ha tre stjärnor.
Euro NCAP förklarar att Aygo, 107 och C1 inte har sidokrockkuddar, sidokrockgardiner, antisladdsystem, bältespåminnare för passagerarsätet samt Isofix-fästen som standard. I och med detta skulle betyget sannolikt ha varit betydligt sämre. Det menar Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen.
Men i och med att Toyota, Peugeot och Citroën har kommit överens med Euro NCAP att i Europa från och med juli 2013 standardutrusta bilarna med dessa säkerhetsdetaljer så valde Euro NCAP att krocktesta bilar där sidokrockkuddar, sidokrockgardiner, antisladdsystem, bältespåminnare samt Isofix-fästen var monterade. Ändå lyckades bilarna bara nå upp till tre stjärnor.
Bilarna har alltså på många punkter uppdaterats i år, men inte på säkerhetssidan.
– Vi ser att vissa tillverkare fortsätter att erbjuda sina populära storsäljare utan de nödvändiga inkrementella uppdateringarna kring säkerheten. Det är dessa modeller som uppenbarligen hamnar bakom andra, mer moderna bilar som ingår samma kategori, säger Michiel van Ratingen.
– Med denna icke-standardiserade utrustning monterad uppnår Aygo (och 107 samt C1, reds anm) ett trestjärnigt resultat. Utan denna utrustning skulle betyget antagligen ha varit mycket värre. Sidokrockkuddar och antisladdsystem är standard på många bilar i denna kategori och våra tester visar hur viktigt det är för tillverkarna att hålla sina bilar uppdaterade när det gäller säkerheten, säger han och fortsätter:
– Konsumenterna bör köpa bilar baserat på den nyare stjärnklassificering, desto säkrare är bilen.
I svensksålda Aygo, 107 och C1 ingår den mesta av säkerhetsutrustningen som standard, men inte allt. Isofix-fästen är inte standard. Tidigare uppgift om att Citroën C1 inte har antisladdsystem var felaktig. Citroën hade tyvärr fel information på sin hemsida. Se Citroën Sveriges kommentar nedan.
På följande länkar kan du fördjupa dig i de tre syskonbilarnas krocktestresultat:
Kommentar från Citroën Sverige
• Toyota, Citroën och Peugeot ser givetvis positivt på EuroNCAP:s ökade krav och strävar efter höga testresultat på sina nya modeller.
• Vi anser att Aygo, C1 och 107 fortsatt är säkra bilar.
• Av testresultaten framgår att det rör sig om en mycket stark 3:a, endast 2 procent från att motsvara kravet för fyra stjärnor.
• I tre av de fyra delmomenten - barnskydd, fotgängarskydd och säkerhetssystem – fick Aygo/C1/107 resultat som motsvarar 4 stjärnor, med god marginal dessutom.
Vuxenskyddet erhöll en stark 3:a (68 poäng mot 70 poäng som krävs för 4 stjärnor).
• Testkriterierna har ökat avsevärt från 2011.
• Våra modeller är de första i A-segmentet som testas enligt 2012 års kriterier.
Övriga modeller i segmentet, från andra konkurrerande märken, har alla testats enligt 2011 års kriterier eller tidigare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se