Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Uppdaterade versionen av Zenvo TSR-S som presenterades i fjol. Nya modellen ska utgå från samma tekniska plattform.
Uppdaterade versionen av Zenvo TSR-S som presenterades i fjol. Nya modellen ska utgå från samma tekniska plattform.
Uppdaterade versionen av Zenvo TSR-S som presenterades i fjol. Nya modellen ska utgå från samma tekniska plattform.
Uppdaterade versionen av Zenvo TSR-S som presenterades i fjol. Nya modellen ska utgå från samma tekniska plattform. Foto: Zenvo Automotive

Danska Zenvo utvecklar superhybrid

Zenvo Automotive fortsätter att utveckla supersportbilar. Nästa ska dyka upp inom två år och kommer på något vis att införliva elektrisk drift.

Det var 2004 som tre danska entreprenörer bestämde sig för att skapa en unik supersportbil, så de grundade företaget Zenvo Automotive. Fyra år senare, i december 2008, visade den danska biltillverkaren upp första modellen – Zenvo ST1.
Sedan dess har Zenvo dykt upp i både positiva och negativa sammanhang. Till de positiva hör presentationerna av nya modeller så som Zenvo TS1, Zenvo TS1 GT och Zenvo TSR-S som baseras på banbilen TSR. Till de negativa hör förstås medverkandet i Top Gear som slutade med att bilen, en ST1, brann upp efter att kylningen slutat fungera. Men det är snart åtta år sedan och Zenvo har inte låtit några motgångar sätta stopp för företagets visioner.

Så sent som i fjol släppte de en uppdaterad version av TSR-S med en hybridmodul, som integrerats i den sjuväxlade sekventiella lådan, vars elmotor inte bara sörjer för för lite extra knuff utan också för en åttonde växel framåt samt backväxeln.
1 193 hästkrafter starka TSR-S är kanske ändå inte känd för hybridmodulen, 0-100-tiden på 2,8 sekunder eller elektroniskt begränsade toppfarten på 325 km/h – det är den speciella bakvingen ”Centripedal” som är den stora snackisen.

Bakvingen som blev en snackis för några år sedan. Se hur den fungerar i filmen som finns länkad i stycket ovan.
Bakvingen som blev en snackis för några år sedan. Se hur den fungerar i filmen som finns länkad i stycket ovan.
Bakvingen som blev en snackis för några år sedan. Se hur den fungerar i filmen som finns länkad i stycket ovan.
1 AV 2
Bakvingen som blev en snackis för några år sedan. Se hur den fungerar i filmen som finns länkad i stycket ovan.
Foto: Zenvo Automotive
2 AV 2
Foto: Zenvo Automotive

Nu siktar Zenvo Automotive på ännu en hybridlösning, dock okänt i vilken omfattning. För Autocar berättar de att de har inlett utvecklingen av nästa modell, baserad på samma tekniska arkitektur som ovan nämnda TSR-S.
Inte mycket avslöjas om modellen, men siktet är att den ska ge maximalt med ”smil per mil”. Det ska man åstadkomma med hybriddrift och fyrhjulsdrift. Zenvos tidigare modeller har varit bakhjulsdrivna.
Fyrhjulsdriften kan vara en fingervisning om att en kraftigare elmotor möjligtvis tar plats i nya modellen för att driva främre hjulparet, i så fall handlar det inte om en mildhybrid likt dagens TSR-S.

1 AV 2
Foto: Zenvo Automotive
2 AV 2
Foto: Zenvo Automotive

Zenvo Automotives vd sedan 2012, Angela Hartman, säger till Autocar att företaget nu ser sig som etablerat och att ett globalt expansionsprogram har tagit vid för att höja försäljningssiffrorna från låga nivåer till lite mindre låga nivåer. Zenvo ska nämligen fortsatt vara en lågvolymstillverkare vilket undantar dem från exempelvis de tuffa utsläppsregler som biltillverkare annars måste ta hänsyn till.
Med sikte på USA och Mellanöstern hoppas man kunna nå en årlig produktion runt 30 bilar, samma siffra som italienska Pagani ligger på. I dag tillverkar Zenvo Automotive fem bilar om året.