Danska Zenvo visar ny värsting – här är Aurora
Då och då lanseras det supersportbilar med extrema motorer, hypersnabb acceleration och hissnande maxhastigheter. Men frågan är om inte nya Zenvo Aurora är i en klass för sig?
2004 bestämde sig tre danska entreprenörer för att skapa en unik supersportbil och grundade företaget Zenvo Automotive. Fyra år senare visade den danska biltillverkaren upp första modellen – Zenvo ST1. Sedan dess har man presenterat nya modeller som Zenvo TS1, Zenvo TS1 GT och Zenvo TSR-S.
Nu meddelar bolaget att de kommer att lansera en supersportbil under namnet Aurora, och specifikationerna är minst sagt uppseendeväckande.
Aurora kommer att komma i två utföranden med tilläggsnamnen Agil respektive Tur. Hjärtat i Aurora-modellerna är en 6,6-liters fyrturboladdad V12-motor utvecklad av MAHLE Powertrain. Enbart V12:an genererar 1 250 hästkrafter med ett varvtal på upp till 9 800 r/min. Men till detta kommer också en (i Agil) eller tre (i Tur) extra elmotorer som tillför ytterligare som mest 600 hästkrafter. Det ger Aurora Tur en totaleffekt på imponerande 1 850 hästkrafter.
Att Aurora Agil bara har en elmotor och därmed får mindre effekt beror på att den är gjord för bankörning och där vill man hålla nere vikten. Aurora Tur är däremot tänkt som en supersportbil för landsvägen.
Aurora Agil gör 0-100 km/h på 2,5 sekunder och har en maxhastighet på 365 km/h. Aurora Tur får lite kralligare siffror i och med de två extra elmotorerna som är placerade på respektive framhjul. Tur klarar sprinten 0-100 km/h på 2,3 sekunder och har en vanvettig maxhastighet på hela 450 km/h. Håll i tupén säger vi bara.
Både Agil och Tur byggs på Zenvos nya modulära monocoque ZM1 som enligt företaget själva håller Formel 1-nivå när det kommer till hållbarhet.
– Vi var tvungna att sätta oss med ett blankt papper från scratch för att kunna skapa den bästa bilen utan några som helst begränsningar, säger Jens Sverdrup, Zenvos styrelseordförande till sajten Carscoops.
Agil och Tur kommer bara att tillverkas i 50 exemplar vardera. Produktionen kommer att inledas 2025 i Zenvos högkvarter i Praesto i Danmark. I dagsläget finns inga priser offentliggjorda.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se