Destino – Fisker Karma med Corvette-hjärta
Du som har fallit för Fisker Karmas förföriska former men aldrig gillat drivlinan får nu ett hett alternativ i Destino som är just en Karma men med Corvett-V8. Bakom det galna bygget står en gammal General Motors-räv.
Den amerikanska bilindustrins grand old man Bob Lutz har vid 80 års ålder inte trappat ned på sina bilprojekt. Förutom att arbeta som konsult för sin tidigare arbetsgivare GM arbetar han med Via Motors som bygger om stora pickuper och skåpbilar till elbilar med räckviddsförlängare. Nu har han gett sig in i ett nytt projekt som gör precis tvärtom, det vill säga bygger om en räckviddsförlängd elbil till ett bensinslukande V8-monster.
Tillsammans med Gilbert Villereal har Bob Lutz startat företaget VL Automotive som på bilsalongen i Detroit visar upp sin första produkt. Många känner genast igen VL Automotives bil som en Fisker Karma och det är just precis vad det är, i alla fall till hälften. VL Automotive har köpt Henrik Fiskers vackra kaross men även interiör, chassi och hjulupphängningar följer med. Vad de inte ville ha var hybriddrivlinan.
VL Automotive kallar sitt bygge Destino och har utöver några mindre karossändringar slitit ut hela drivlinan från Fisker Karma till förmån för en 6,2-liters LT1-V8 från Corvette som utvecklar 455 hästkrafter. Kunder som vill ha lite mer kan i stället välja den kompressormatade LS9-motorn som ger hela 638 hästkrafter. VL Automotive har ännu inte släppt några prestandasiffror men vi kan ana att viktminskningen som följer när hybriddrivlinan försvinner ger en avsevärt snabbare, och törstigare, bil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se